Gazdaság

Korszerűbb lett az esztergomi vonal

Csökken a menetidő, és dupla vágány épült Budapesttől Pilisvörösvárig

Újraindult a vasúti forgalom a Budapest és Esztergom közötti vonal teljes szakaszán. A korszerűsítés eredményeképpen a pálya átépítése mellett új állomások, parkolók és közúti felüljárók létesültek, a menetidő pedig tizenhét perccel csökken. A tervek szerint 2017-ben villamos motorvonatokat helyez forgalomba a MÁV.

A kormány az ország fejlődésének egyik zálogaként tekint a vasúthálózatra, ezért jelentős lépés, hogy a százhúsz éve használatban levő esztergomi vonal fejlesztésének több évtizedes elmaradását pótolták – közölte szerdán Solymáron Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára abból az alkalomból, hogy elkészült az Északi Vasúti Duna-híd és Pilisvörösvár között a vasútvonal felújítása. Ezzel kedden a Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti teljes szakaszon újraindult a vasúti forgalom. Az államtitkár hangsúlyozta: a vasúti közlekedésnek meghatározó a szerepe a gazdaságban, a foglalkoztatásban, az oktatásban és az egészségügyben. Éppen ezért a vasút nem vállalati kérdés, hanem össztársadalmi ügy, és a kormány a szolgáltatási színvonal emelésére törekszik. Budapest és Pilisvörösvár között tizenhárom kilométeren két, óránként száz kilométeres sebességre alkalmas vágány, a teljes szakaszon négy új állomás – Aranyvölgy, Szélhegy, Vörösvárbánya és Magdolnavölgy –, ezerhétszáz gépjármű- és ötszáz kerékpárparkoló épült. Augusztus 31-től óránként két vonatpárt közlekedtet a MÁV-Start, a gyorsított szerelvények menetideje az eddigi kilencven helyett hetvenhárom percre csökken Budapest és Esztergom között. Emellett megújult Solymár, Pilisvörösvár és Piliscsaba állomás utasfogadó épülete is.

Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója azt emelte ki, hogy a felújítás előtt a vonalon naponta csaknem tizennégyezer utas közlekedett, az újbóli forgalomba helyezést követően a menetidő javulást részben az új, kétvágányú pálya eredményezi, amelynek köszönhetően a késések is csökkennek. A tervek szerint 2017 elejére valósul meg Esztergomig a villamosítás, és a Flirt motorvona­tok forgalomba helyezését követően a menetidő pedig további tíz perccel csökkenhet.

Budapest és Pilisvörösvár között harmincnégymilliárd forintba került a beruházás – amelynek nyolcvanöt százalékát az unió fizeti –, ennek egy részét közúti fejlesztések tették ki. Így például új felüljáró épült Solymárnál, közúti aluljáró Pilisvörösváron és új körforgalom Ürömnél. Már épül a Bécsi úton az új vasúti aluljáró is.

A Pilisvörösvár–Esztergom szakaszon információink szerint még mintegy harmincmilliárd forintos beruházás történik 2018-ig.


A legfontosabb cél a tízes főút forgalmának jelentős mértékű csökkentése

5 perces interjú: Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója

– Az elmúlt csaknem három év vonatpótlós közlekedése után mire számítanak az esztergomi vonalon?

– A tapasztalatok alapján az első egy év általában azzal telik, hogy a lezárás után visszanyerjük az eredeti utasforgalmunkat, ami várakozásaink szerint a modernizáció révén jelentősen bővülhet. Mindezt leginkább a menetidő csökkenésére, a felújított vagy új, korszerű parkolókkal ellátott állomásokra, a kényelmes és gyors motorvonatokra, illetve a bővített menetrendre alapozzuk.
A villamosítás után, 2017-től Flirt motorvonatokat helyezünk forgalomba. A sebességet nem emeljük, viszont a dinamikusabb gyorsítási és fékezési tulajdonságok révén további tíz perccel csökkenhet a menetidő. Alapvető cél, hogy a 10-es főút forgalma csökkenjen.

– Milyen változások történtek a menetrendben?

– Tegnap visszaállítottuk az ütemes menetrendet, augusztus 31-től pedig sűrítjük a forgalmat. Az óránként közlekedő személyvonatokon kívül munkanapokon szintén óránként közlekedő gyorsított vonatokat állítunk forgalomba Esztergom és Budapest között, a reggeli csúcsidőszakban pedig sűrítő járatok is közlekednek Piliscsabáról. A vonatok megállási rendje is módosul, így kedvezőbbé válik a menetrend. Összességében augusztus 31-től Budapest és Esztergom között hétköznap 33, hétvégén húsz járat, Esztergom és Budapest között hétköznap 35, hétvégén szintén húsz vonat közlekedik.

– Miért kellett három évig lezárva tartani a vasúti pályát Pilis­vörösvárig?

– Mindenképpen vonatpótlós forgalmat kellett bevezetni, és ha egy időben több rövid szakasz zárul le egyszerre, az több átszállással járt volna.

– Említette, hogy csökkenteni szeretnék a 10-es főút forgalmát. Hogyan működnének együtt az autóbuszos társaságokkal?

– Tárgyalunk arról a Volánnal, hogy a vasútállomásokra a ráhordó forgalmukat erősítsék. Ezeket az egyeztetéseket jelenleg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyeli. Ezáltal a közösségi közlekedést igénybe vevők a pálya felújításával gyorsabban érhetik el úti céljukat, a vasúti utasforgalom emelkedése révén egyben a 10-es főút zsúfoltsága is csökkenhet.