Gazdaság

Korszerűbb a nyugati vasút

Villamosítják a vonalat Szombathelytől Zalaszentivánig

Az Európai Unió támogatásával korszerűsíti a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) a Szombathely és Zalaszentiván közötti szakaszt. Az idén megindulhat a villamos vontatás Nyugat-Magyarország kiemelt elővárosi vonalán.

A Mosonszolnok–Csorna–Porpác közötti villamosított vasútvonal átadását követően megkezdte a GYSEV az elővárosi közlekedésben meghatározó, Szombathely és Zalaszentiván közötti vasútvonal korszerűsítését. A beruházás alatt a szakasz villamosítása mellett több helyen a vágányok teljes cseréjét, áthelyezését és új peronok építését is elvégzik a kivitelező cégek. Hét vasúti útátjáró átépül, a vonal állomásain és megállóhelyein új, ötvenöt centiméter magas peronok létesülnek padokkal, esőbeállókkal, járdákkal és kerékpártárolókkal. A negyvennyolc kilométeres vasútvonal korszerűsítése a Kohéziós Alap 13,3 milliárd forintos támogatásával valósul meg.

Az újabb jelentős fejlesztésnek köszönhetően a tervek szerint már a 2016-2017-es menetrendi időszak kezdetétől megindul a villamos vontatás Szombathely és Zalaszentiván között. Így az utazóközönség itt is találkozhat majd a GYSEV közkedvelt és kényelmes FLIRT motorvonatai-val – közölte a vasúttársaság. Egy kapcsolódó projektben 2017 első felében újabb fejlesztés valósul meg a Szombathely–Zalaszentiván szakaszon: a vonal központi forgalomirányítását egy szombathelyi központból végzik majd, az állomásokon korszerű utastájékoztatási rendszer szolgálja az utasokat.

Mint azt a vasúttársaság közleményben tudatta, a mielőbbi átadás érdekében idén május 17. és augusztus 15. között leállítja a személy- és teherforgalmat a Szombathely–Zalaszentiván vonalon. A döntő részben a nyári, iskolaszüneti időszakra eső három hónapban a személyvonatokat autóbuszokkal pótolják, a tehervona-tok pedig kerülő útvonalon közlekednek majd.

A nyugat-magyarországi nagyvárosokba, így Sopronba és Szombathelyre történő kényelmesebb eljutást tesz lehetővé egy újabb beruházás: a GYSEV nyáron felújított InterCity vagonokat állít forgalomba. Az Osztrák Szövetségi Vasúttársaságtól használtan vásárolt huszonhat kocsi légkondicionált, és a forgalomba állításukat megelőzően korszerűsíti a járműveket a GYSEV. Mivel ezek a járművek az óránkénti száznegyven helyett százhatvannal is tudnak közlekedni Budapest és Győr között néhány szakaszon, így a menetidők is némileg csökkennek. A tavalyi menetrendváltáskor a Mosonszolnok–Porpác közötti szakasz villamosítása miatt csökkent már a menetidő, Csornán nincs szükség mozdonycserére a szombathelyi szerelvényeknél.