Gazdaság
Kormánydöntés előtt a pályaudvarok
Jelentős igény mutatkozik a legforgalmasabb fővárosi vasúti megállók iránt, a déli és a nyugati helyén ezzel együtt park épülne

Többévi munkával, európai uniós és hazai beruházások sorával sikerült elérni, hogy a vasúti, ezen belül az elővárosi közlekedésben változás következzen be, azaz ne csökkenjen, hanem növekedjen a forgalom, amiben meghatározó szerep jut a budapesti pályaudvaroknak. Abban az esetben viszont, ha a Déli és a Nyugati pályaudvarokon megváltozik a forgalmi rend, azaz részlegesen vagy teljesen bezárják valamelyiket, annak kedvezőtlen hatása lesz a forgalom alakulására. Nincs ugyanis és egyelőre nem is lehet arra számítani, hogy bármelyik pályaudvar szerepét egy másik vegye át a fővárosban – mutatnak rá szakértők. A kormány legutóbbi határozatában arról döntött, hogy a Déli esetében nem a személypályaudvart, hanem a Márvány utcai híd másik felén levő kiszolgáló-pályaudvart szüntetik meg, és ötmilliárd forintot irányzott elő a jövő évi költségvetésben a Kelenföldi pályaudvar fejlesztésére. Ezzel együtt Lázár János kancelláriaminiszter a május 12-ei Kormányinfón úgy nyilatkozott, hogy a Déli teljes bezárását, a helyén kialakítandó park építését képviseli, ugyanígy a Nyugati pályaudvar átalakításának is szintén park kialakítása a célja. A kormány ezen a héten dönthet a két pályaudvarról.
Értesüléseink szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV vezetése is fenntartással fogadja a Déli bezárását, részint az érvényben levő kormányhatározat miatt, de leginkább azért, mert jelentős a forgalom, és nincsenek meg a tárgyi és az anyagi feltételei sem Kelenföld ilyen szintű fejlesztésének. Az ötmilliárd forint a kiszolgáló-pályaudvar bezárására és a kapacitások bővítésének tervezésre lenne legfeljebb elegendő. A kiszolgálóterület áttelepítését nehezíti, hogy éppen most számoltak fel vágányokat Kelenföldön az új parkoló építése miatt, a személypályaudvar átviteléhez pedig legalább kétszintes állomásra lenne szükség, ami pedig nem öt, hanem százmilliárd forint nagyságrendű lenne. Hasonló a helyzet a Nyugatinál, a vágányhálózat föld alá süllyesztése vagy áttelepítése olyan összegbe kerülne, amire az Európai Unió biztos, hogy nem nyújtana támogatást, és ilyen szinten e célra hazai forrás sem áll rendelkezésre. A Nyugati pályaudvaron 2014-ben 7,2 míg a Keletiben 7,4 millió fizető utas fordult meg. A Déliben négymillióan váltottak jegyet, Szegeden 1,9 míg Miskolcon 2,9 millió utas volt. A Világgazdaság értesülése szerint hat-hét milliárd forintba kerülne a budapesti körvasút három megállójának kialakítása. A Nyugati pályaudvar tehermentesítése érdekében kezdetben az esztergomi és a kelebiai vonalak, majd várhatóan Pilisvörösvár és Soroksár, illetve Kunszentmiklós-Tass állomások között létesülne így kapcsolat.