Gazdaság

Kitart a vasútépítés lendülete jövőre is

Észak-Magyarország közelebb kerül Budapesthez

A következő évben is folytatódnak a vasútkorszerűsítési munkálatok. Lesz pályaépítés, villamosítás, illetve a dél-alföldi régióban egy szakaszon városi villamos is közlekedhet az átalakítás után a vasútvonalon.

Jelentős vasúti beruházások indulnak a jövő év elején, a legnagyobb munkák a budapesti elővárosi vonalon várhatók. Mint a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lapunkkal közölte, 2018 elején veheti kezdetét a Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Gödöllő–Hatvan közötti vonalak korszerűsítése. Ez a két beruházás a mostani európai uniós ciklus legjelentősebb vasúti projektje, a kettő értéke meghaladja a kétszázmilliárd forintot. Mindkettőben közös, hogy minden megújul a vonalakon, így a pálya, a biztosítóberendezések, a vasúti felső vezeték, az útátjárók és az állomások, emellett százhatvan kilométeres óránkénti sebességgel – a hatvani vonalon Aszód és Hatvan között – közlekedhetnek itt a vonatok. Ebből adódóan kiépül az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer második szintje (ETCS2), ez külön projektet képez.

A Százhalombatta–Pusztaszabolcs közötti 25 kilométer hosszú vonalon 12 kilométernyi pálya épül külön nyomvonalon, a szakasz jelentősége abban is megmutatkozik, hogy itt nem lesznek külön szintű átjárók. Egyébként az állomások is úgy épülnek át mindkét vonalon, hogy az utasok csak aluljárókon vagy lifteken közelíthetik meg a peronokat, amelyek akadálymentesek lesznek. A pusztaszabolcsi vonal tervezett költségvetése 97, a hatvanié, ami éppen hatvan kilométer, 124 milliárd forint. Ezeket a korszerűsítéseket az Európai Unió támogatja az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból, 85 százalékos arányban. Mint a NIF közölte, a közbeszerzési eljárások jelenleg bírálati szakaszban vannak, a kivitelezési munkák tervezetten 2018. I.-II. negyedévében indulhatnak meg.

Emellett jövőre jelentős projektnek ígérkezik a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train rendszer kiépítése, amelynek révén városi villamosok a vasúti pályán is közlekedhetnek a két település között. Ez a beruházás már idén megkezdődött, a jövő évben a nagyvasúti munkálatok következnek, és új szerelvényeket vásárol a MÁV. Ugyancsak megkezdődik az Ebes–Debrecen közötti nyolc kilométer hosszú vonal felújítása. A munka befejeztével, a tervek szerint, 2022-ben a Szolnok és Debrecen közötti százhúsz kilométer hosszú vasútvonal alkalmas lesz a százhatvan kilométeres sebességű vonatok közlekedésére. Szintén a tervek között szerepel a közlekedésbiztonságot javító program a MÁV vonalain, amely leginkább útátjáró-korszerűsítést tartalmaz.

Az idén megkezdődött vasúti beruházások közül kiemelhető a Püspökladány és Ebes, valamint a Kelenföld és Százhalombatta közötti vasútvonalak pályaépítési és biztosítóberendezési munkái, illetve a vasútvillamosítás Mezőzombor és Sátoraljaújhely között. Utóbbi 23 milliárd forintba kerül, a beruházás 2019 nyarára készül el. Ezáltal vasúton húsz perccel közelebb kerül Budapesthez az észak-magyarországi régió.