Gazdaság
Kiszorulhatnak a magyar fuvarozók a nyugati piacról
Veszélybe került tizenötezer munkahely az áruszállítási ágazatban

A kormány minden ponton ellenáll bizonyos nyugat-európai országok egyoldalú rendelkezéseinek, határozott cél, hogy megvédje a magyar fuvarozókat és a munkahelyeket – közölte tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a fuvarozói érdekképviseletek vezetőivel folytatott megbeszélést követően. Egyértelmű piacvédelem miatt elsősorban Ausztria, Németország, Franciaország és Belgium olyan rendelkezéseket vezet be, amelyekkel kiszorítja a kelet-európai, így az egyébként versenyképes magyar fuvarozókat a nemzetközi szállítmányozásból. Varga Mihály közölte: a közúti árufuvarozási szektorban a pihenőidő eltöltésének újabb, szigorúbb szabályairól szóló német rendelet aggályos és betarthatatlan, amelynek egyetlen célja, hogy nehéz helyzetbe hozza a kelet-közép-európai szállítmányozási cégeket. A miniszter szerint a nyugat-európai intézkedések 15 ezer munkahelyet veszélyeztetnek Magyarországon. Mivel a szállítmányozási ágazat a bruttó hazai termék hét százalékát adja, a vállalkozások esetleges tönkremenetele és a munkahelyek megszűnése miatt a költségvetésben évi háromszázmilliárd forintos hiány keletkezhet. Varga Mihály közölte: a magyar kormány a V4-országokkal együttműködve hatékony gazdaságdiplomáciai eszközökkel próbál érvényt szerezni annak, hogy ne érje indokolatlan versenyhátrány az érintett cégeket. Ezek az intézkedések ugyanakkor nemcsak Magyarország, hanem egész Európa versenyképességét veszélyeztetik, hiszen drágulna a fuvarozás.
A legújabb német adminisztratív intézkedés azt határozza meg, hogy a gépkocsivezetők a kéthetente kötelező 45 órás pihenőidejüket nem tölthetik el a kamionok fülkéjében, hanem szállást kell igénybe venniük, ami költségnövekedést jelent. A nemzetközi fuvarozásban tevékenykedő magyar vállalkozások, illetve gépkocsivezetők három hétig vannak távol, ugyanis így működtethető a cég hatékonyan. A rendelkezés miatt viszont vagy kalkulálniuk kell a szállásköltségekkel, vagy kéthetente haza kellene jönniük a kamionszerelvénnyel együtt. A magyar fuvarozók viszont jelentős piacot szereztek Nyugat-Európában: míg 2004-ben 1,9 százalékos, 2014-ben már 4,5 százalékos volt a piaci részesedésük.
Nem csak a legújabb német szabályozással van probléma, a nyugat-európai országok a kiküldetési irányelvre hivatkozva rendre olyan rendeleteket hoznak, amelyek a vállalkozások nyereségességét és működését befolyásolják alapvetően, és ezzel sok kelet-európai céget – magyart, lengyelt, szlovákot és csehet – lehetetlenítenek el – mondta lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. Ezzel sérül az egyik legfontosabb európai uniós irányelv, az áruk és szolgáltatások szabad áramlása. A magyar vállalkozások, mivel fontos piacot szereztek nyugaton, az elmúlt négy évben 12 ezer nyergesvontatót állítottak forgalomba.