Gazdaság
Kiszámíthatatlanok a vágányzárak
A felújítási program számos problémát okoz a vasúti árufuvarozóknak
A vasúti fejlesztések ugyanis szabályozatlanok, és ez jelentősen megnehezíti az üzleti alapon működő árufuvarozó vasútvállalatok helyzetét és pozícióját a közúti cégekkel szemben – közölte a vasúti árufuvarozás versenyképességéről tartott konferencián a minap Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. elnöke. Mint mondta, nem elsősorban a vasúti pálya jelenlegi állapota, hanem a nehézkes felújítások okozzák a legtöbb problémát. Elfogadhatatlan például, hogy egyszerre két magyar-román határátkelőhely legyen lezárva a forgalom elől.
Kovács Imre szerint a jól jövedelmező nemzetközi áruszállítást azért nem tudják jelenleg nyereségesen lebonyolítani, mert az állandó és kiszámíthatatlan vágányzárak miatt harminc százalékkal romlott a kocsiforduló-idő. Ez pedig azt jelenti, hogy ugyanakkora fuvarmennyiség továbbításakor harminc százalékkal több mozdonyra és tehervagonra van szükség, mint rendesen.
A vasút az egykocsis forgalomban – amikor a különböző cégek szállítmányait kocsinként állítja össze a fuvarozóvállalat – változott leginkább a közelmúltban, ugyanis a közutak és az autópálya-hálózat fejlődése miatt itt is főként az eljutási időket veszik figyelembe a megrendelők. Az Európai Unióban a vasúti áruszállítás részaránya mindössze tizenhét százalék, szemben az Amerikai Egyesült Államokkal, ahol ötvenöt százalékos.
Kovács Imre szerint a jól jövedelmező nemzetközi áruszállítást azért nem tudják jelenleg nyereségesen lebonyolítani, mert az állandó és kiszámíthatatlan vágányzárak miatt harminc százalékkal romlott a kocsiforduló-idő. Ez pedig azt jelenti, hogy ugyanakkora fuvarmennyiség továbbításakor harminc százalékkal több mozdonyra és tehervagonra van szükség, mint rendesen.
A vasút az egykocsis forgalomban – amikor a különböző cégek szállítmányait kocsinként állítja össze a fuvarozóvállalat – változott leginkább a közelmúltban, ugyanis a közutak és az autópálya-hálózat fejlődése miatt itt is főként az eljutási időket veszik figyelembe a megrendelők. Az Európai Unióban a vasúti áruszállítás részaránya mindössze tizenhét százalék, szemben az Amerikai Egyesült Államokkal, ahol ötvenöt százalékos.