Gazdaság

Kisebb lett a vasúti adósságállomány

Bár komoly állami támogatással, de eredményesen működik a MÁV, jelentős járműbeszerzési programmal javítanák a színvonalat

Eredményesen zárta tavalyi évét a MÁV-csoport, csökken az adósság és jelentős beruházások kezdődnek.

MÁV 20160428
Negyvenmilliárdos adózás előtti eredményt ért el tavaly a MÁV (Fotó: Varga Imre)

Gazdaságilag már negyedik éve kiegyensúlyozott és stabil az állami vasútvállalat működése, tavaly az adózás előtti eredmény 39 milliárd 941 millió forint volt – közölte tegnap Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. A magyar vasút idén ünnepli fennállásának 170. évfordulóját, a MÁV-csoportot jelenleg huszonkét tagvállalat alkotja. Csoportszinten 138 milliárd forint volt a tagvállalatok árbevétele és 217 milliárd forint az állami költségtérítés. Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV gazdasági vezérigazgató-helyettese közölte, tavaly év végére 98 milliárd 763 millió forintra csökkent a csoport adósságállománya, ami 2010-ben még háromszázmilliárd forint volt. Idén az első három hónapban 36 milliárd forintot fizettek vissza, ebből 16-ot saját erőből. A pályahálózatra fordított állami támogatás 70 milliárd 817 millió forint volt tavaly, a személyszállítás központi költségtérítése pedig 145 milliárd 65 millió forint. Pál László, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy a MÁV-on kívül 43 áruszállító vasúttársaság használja a hazai pályahálózatot. Mint közölte, a társaság idén 86 helyszínen helyezett üzembe olyan diagnosztikai rendszert, amely adatokat szolgáltat az elhaladó járművekről.

A személyszállítást ellátó MÁV-Start Zrt.-nél forgalomba állt a száznyolcadik korszerű elővárosi motorvonat, és a Flirt-flottát hamarosan 15 újabb egészíti ki. Csépke András, a társaság vezérigazgatója elmondta, hogy hamarosan tendert hirdetnek háromszáz vagy hatszáz személyes járművek beszerzésére. Ezenfelül száz új InterCity kocsit is vásárolnak az állam támogatásával, a beruházásokkal sokat tudnak javítani a színvonalon a budapesti elővárosokban és a távolsági forgalomban egyaránt. Dávid Ilona lapunk érdeklődésére közölte: a Déli pályaudvarról megjelent kormányhatározat nem a megszüntetésről, hanem a kiszolgáló állomáshoz tartozó rozsdaövezet hasznosításáról rendelkezik.


Villanymozdony dízelsegédhajtással

A személy- és teherszállítás lebonyolítása érdekében öt villamos mozdony beszerzésére írt ki ajánlattételi felhívást a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. A vasúttársaság két darab két áramnemű, dízelsegédhajtással is ellátott és három darab három áramnemű mozdony vásárlását tervezi. Előbbiek hazánkon kívül Ausztriában, Németországban és Romániában is közlekednének, a három különböző villamosítási rendszeren is igénybe vehető mozdonyok ezeken felül Szlovákia, továbbá Csehország, valamint Lengyelország területén is továbbítanának szerelvényeket. A cég tegnap azt közölte, hogy az ajánlattételi felhívás feltételei szerint a gyártónak a mozdonyok leszállításától számítva harminc évig biztosítani kell az alkatrészellátást, a karbantartási munkafolyamatok utasításait, valamint a nyertes köteles a karbantartási és irányítástechnikai szoftvereket öt éven keresztül frissíteni. A kor követelményeinek megfelelő fejlődéshez elengedhetetlen új járművek beszerzése, éppen ezért döntöttek a mozdonyok vásárlása mellett. (MH)