Gazdaság

Kisebb lesz a légicégek idei nyeresége az olajárak miatt

Többe kerül a kerozin, emelkedtek a bérköltségek, a nemzetközi kamatkörnyezet változása is növeli a kiadásokat, az utasforgalom növekedése ezeket csak részben ellensúlyozza

Csökkenő nyereségre számítanak a légitársaságok idén a növekvő költségek miatt, amit csak részben tud ellensúlyozni az utasforgalom növekedése.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint a légitársaságok 2018-ban 33,8 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, 11 százalékkal kevesebbet, mint tavaly, elsősorban az üzemanyagárak emelkedése, illetve a növekvő bérköltségek miatt. Alexandre de Juniac, a montreali székhelyű, 280 légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezetője Sydney-ben tegnap azt mondta, a csökkenő nyereség hátterében elsősorban e kettő húzódik meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közrejátszik – adta hírül a távirati iroda. A 33,8 milliárd dolláros eredmény mindennek ellenére az IATA szerint jónak mondható, és pozitívum, hogy a légitársaságok pénzügyi alapjai nagyon stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meghaladja a tőkebefektetés költségét.

Az IATA becslése szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára hetven dollár lesz idén – a múlt héten egyébként megközelítette a nyolcvan dollárt –, ami 27,5 százalékkal magasabb, mint tavaly, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok költségei között az üzemanyagra fordított összeg az összkiadások 24 százalékát teszi majd ki, szemben a korábban becsült 21,4 százalékkal. A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan hétszázalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel 10,7 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik az idén.

A IATA várakozása szerint 2018-ban az értékesített utas-kilométerben mért teljesítmény nyolc százalékkal haladja meg a 2017-es szintet, amely továbbra is a húsz éves átlag (5,5 százalék) felett marad. A légi áruforgalom négy százalékkal növekedhet tavalyhoz képest.


Jubileumi repülőgép a Wizz Airnél

Mérföldkőhöz érkezett tegnap a Wizz Air, forgalomba helyezte a századik repülőgépét. Az új jármű az Airbus A321-es típus, amely az egyik leghatékonyabb keskeny törzsű repülőgép. A tervek szerint a flotta 2026 végéig csaknem háromszáz gépre növekszik, amelyek százmillió utast szállíthatnak évente. Idén és jövőre több mint száz új járat indul. Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszterhelyettese szerint Magyarországon a légi közlekedés dinamikusan fejlődik, elsősorban a Wizz Airnek köszönhetően. Váradi József vezérigazgató elmondta: cél, hogy a legalacsonyabb költségekkel működve a Wizz Air benne legyen Európa öt vezető légitársaságában.