Gazdaság
Kisbefektetők sokasága vesz VW-részvényt
Rövid távon védett az ország a Volkswagen-ügy miatt kialakult helyzetben, azonban ha tartós változások indulnak el az autóiparban, akkor az nekünk is kellemetlen lehet – derül ki a Citigroup tegnap közzétett elemzéséből. Szakértők szerint a közvetlen hatások mérsékeltek lehetnek, ebből a szempontból Csehországot érintheti a leginkább az ügy. Magyarország is védve lehet a közvetlen hatásoktól, mivel a dízelmotorok aránya alacsony a magyar termelésen belül, viszont a feldolgozóipari export növekvő súlya miatt a hosszú távú hatások sokkal rosszabbak lehetnek, ha a VW botránya komolyabb átalakulást indít el az autóiparban. A VW januárban kezdheti a dízelügyben érintett kocsik visszahívását. Matthias Müller VW-elnök a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapnak a távirati iroda beszámolója szerint elmondta: nagyon sok modellt szereltek az érintett, 2008-tól gyártott EA 189 típusú motorral, de remélhetőleg 11 milliónál kevesebbet kell visszahívni. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás – közölte a vezérigazgató.
Eközben tömegesen vásárolják fel a Volkswagen-részvényeket a kisbefektetők. A vezető német online értékpapír-forgalmazók, az ING-DiBa, a DKB, a Comdirect és a Consorsbank összesen mintegy 15 millió ügyfele az emissziós botrány kitörése óta hét-tízszer annyi Volkswagen-részvényt vásárolt, mint amennyit eladott. A Volkswagen részvényének árfolyama szeptember közepétől október elejéig 170 euróról 86 euróra csökkent.