Gazdaság

Kiemelt szerep jut a korszerűsödő békési vasúti fővonalnak

Nemzetközi szinten is felértékelődhet a Budapest és Lőkösháza közötti szakasz – 2016-tól gyorsabb lehet a vonatok sebessége is

Még ebben az uniós költségvetési időszakban befejeződhet a Gyoma–Békéscsaba vasútvonal korszerűsítése. Mindez a belföldi és nemzetközi vasúti forgalomra egyformán kedvező hatással lesz.

vasút 20141028
Az egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé a Budapest-Lőkösháza vonal (Fotó: MH)

A Budapest–Lőkösháza vasútvonal az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé, így kiemelt jelentőségű. Ebből adódóan Szolnok és Lőkösháza között nemcsak hogy átépül a vonal, de 2016 nyarától gyorsabb vonatok is közlekedhetnek itt. A vasútvonal fontos része a Gyoma és Békéscsaba közötti szakasz, amely még ebben az európai uniós ciklusban, vagyis a 2015. decemberi pénzügyi zárásig átépül. A napokban készült el az új közúti aluljáró Gyomaendrődnél, amely egyrészt a forgalom gyors elvezetését, másrészt azt eredményezheti, hogy a személyszállító vonatok óránként akár 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. A fejlesztésnek köszönhetően az állomásokon új peronok létesülnek, és átépülnek a fogadócsarnokok is. Békéscsabán komplex, igaz, nem olcsó állomásfelújítás valósul meg, ami azt jelenti, hogy megújulnak a környező utak is, és új felüljáró épül. Ez a beruházás önmagában harmincmilliárd forint, míg a Békéscsaba–Gyoma szakaszt 39 milliárdért építik át. A projekt 85 százalékát az Európai Unió állja. Ennek a vonalnak azért jut kiemelt szerep, mert az észak–déli áruforgalomban felértékelődik a konstancai tengeri kikötő szerepe, és oda ez a vasútvonal vezet Nyugat-Európából. Az sem véletlen, hogy a románok – szintén uniós támogatásból – felújítják a vasútvonalat a magyar határtól a Fekete-tengerig. Nálunk is tovább zajlik majd a fejlesztés, minden bizonnyal még a 2014–2020-as költségvetési időszakban is, méghozzá Lőkösháza irányába. Itt új második vágány épül, amely szintén villamosítva lesz. Ezenkívül megújulnak az útkereszteződések, és két állomáson is gyalogosok számára külön szintű átjárók épülnek. Bár a MÁV járműparkja nem igazán korszerű, ezen a vonalon mégis könnyebb lesz bevezetni a százhatvanas sebességet a személyvonatok esetében, mint máshol. Itt ugyanis döntően nemzetközi gyorsvonatok közlekednek, amelyeket belföldi forgalomban is lehet használni, s a mozdonyok és a személyvagonok is alkalmasak az emelt sebességre. Mindössze az jelenthet gondot, hogy a nagyobb állomások túl közel vannak egymáshoz, ezt azonban jó menetrendszerkesztéssel vagy korszerű és nagy teljesítményű járműparkkal meg lehet oldani.