Gazdaság

Kevesen használják még az online bankolást

Lassan hódít a világháló a kisvállalkozások körében, nem egészen egyötödük veszi igénybe rendszeresen az internetet pénzügyei intézéséhez

A kisebb cégek közel fele még ma is a bankfiókot részesíti előnyben, ugyanakkor csaknem mindegyik használ internetes banki rendszert. A kisebb vállalkozások úgy érzik, kevésbé van rá szükségük, a közepes cégek bizalmatlanabbak.

A kis- és közepes vállalkozások többsége ugyan online intézi bankügyeit, ám negyven százalékuk továbbra is szívesebben keresi fel a bankfiókot személyesen – derül ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. országos, ötszáz vállalkozás megkérdezésén alapuló kutatásából. Ebből az látszik, hogy az ügyfelek többsége a szerződéses ügyek mellett a hiteligénylést és a befektetés kezelését intézi szívesebben a bankfiókokban. Céges számlájukhoz kapcsolódóan a mikrovállalkozások nyolcvan, míg a kisvállalatok 97 százaléka él az online bankolás lehetőségével, ám az előbbiek mindössze ötöde, de a kisvállalatoknak is csupán tizenöt százaléka használja rendszeresen az internetet céges ügyei intézésére, miközben saját lakossági számlájukhoz kapcsolódóan a mikrovállalatok tulajdonosainak 68, a kis cégek vezetőinek pedig 84 százaléka bankol online. A legkisebb vállalkozások minden negyedike intézkedik csak személyesen banki ügyekben, a kisvállalatoknál ez az arány tizenöt százalék. A felmérésből kiderült, a megkérdezett cégek harmada havonta, a mikrovállalatok közel ötöde pedig hetente keresi fel személyesen számlavezető pénzintézetét.

Pedig az online több előnnyel is bír az ügyfélszolgálati ügyintézéshez képest – figyelmeztet a Pénziránytű Alapítvány e-bankolásról szóló tájékoztatója. Az alapítvány szerint ez a legkényelmesebb és leggyorsabb bankolási mód, hiszen egyszerűen, gyorsan, akár otthonról, a nap huszonnégy órájában, sőt hétvégén is, sorban állás nélkül, biztonságosan intézhetjük pénzügyeinket. Jó tudni azt is, hogy az internetes bankügyintézés költségei általában kedvezőbbek, mintha ezt személyesen tennénk – hangsúlyozzák az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos tájékoztatóban.

Búza Éva, a Garantiqa vezérigazgatója szerint a hazai kis- és közepes vállalkozások körében az utóbbi időszakban érezhetően terjed az online bankolás, ám az is látszik, hogy a legkisebb cégek kevésbé élnek a pénzügyi szereplők által kínált digitális innovációk előnyeivel. Búza Éva úgy véli, a középvállalatoknál a biztonsági kérdések mellett a bizalomhiány is szerepet játszik ebben, a kis cégek úgy érzik, nincs rá szükségük, míg a mikrovállalkozások esetében a biztonság mellett az ismerethiány tehet arról, hogy nem terjedt el eléggé. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az elmúlt években kiemelt figyelmet fordítottak az innovációra és a digitális fejlesztésekre, amellyel csökkentették a hitelfelvétel átfutási idejét és az adminisztrációs terheit. Mint mondta, ezt jelzi az is, hogy például a standard termék alapú kezességvállalási kérelmek átlagos átfutási ideje mindössze másfél napra csökkent.