Gazdaság

Készült terv a teljes díjasításról is

A teherautósok további 18,5 milliárd forinttal gazdagíthatnák a büdzsét

Szakmailag támogatható az M0-s és az M31-es gyorsforgalmi utak ingyenes szakaszainak díjasítása a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők, azaz a teherautók számára, ebben az esetben azonban meg kell vizsgálni, hogy az európai uniós társfinanszírozás miatt milyen visszafizetési kötelezettsége keletkezne az államnak – derül ki abból az összesítésből, amelyet a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a megyei matricarendszer bevezetése előtt készített.

autópálya 20150205
A járműtulajdonosok fele nem használta az autópályákat (Fotó: Kövesdi Andrea)

E szakmai anyag alapján döntött egyébként a kormány. A javaslatok egy részét elvetették, azonban az M0-s még ingyenes szakaszainak díjasítása a teherautók és a személyautók esetében is tervben van. Az M0-s keleti és déli szektorának, valamint az M31-es díjasítása a teherautók esetében évi 18,5 milliárd forint bevételt jelentene a költségvetésnek, ennek az összegnek a 45 százalékát a külföldiek fizetnék.

A bevétel növelése érdekében a kormány elé került a használattal arányos díjfizetés a személyautók esetében is, az éves matrica megtartása mellett. Másik lehetőségként felvetődött a hálózat kiterjesztése, azaz a D1-es díjkategóriában csökkentett áron ugyan, de a jelenlegi 1300 helyett 23 238 kilométert díjasítottak volna, vagyis szinte az egész országban fizetni kellett volna az úthasználatért. A megyei matricarendszer bevezetése előtt csak a hazai autósok 47 százaléka vette igénybe az autópályákat.