Gazdaság

Késik a vasút-villamosítás az észak-balatoni vonalon

Drága ajánlatot adtak a jelentkezők, mert bőséges a műszaki tartalom, de nincs több forrás

Megcsúszott az észak-balatoni vasúti villamosítási projekt, ugyanis a beruházás túl sok pénzbe kerül. A tervezettnél többet viszont nem lehet erre a beruházásra elkölteni.

Egyelőre még nincs döntés a Szabadbattyán és Aszófő közötti, 61 kilométeres vasúti szakasz villamosításáról az észak-balatoni vonalon, így kevés az esélye annak, hogy a beruházás az idén vagy jövő év elején elkezdődjön. Jelenleg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vizsgálja, hogy milyen tartalommal lenne érdemes meghirdetni az új tendert – értesült lapunk. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az idén írta ki a tendert, amely végül érvénytelen lett, mivel a jelentkezők túl magas árajánlatot adtak. A szakminisztérium vezetésének döntése szerint ugyanakkor 27 milliárd forintnál nem lehet többet költeni a beruházásra. Az Európai Unió által támogatott alprogramban ugyanis összességében 110 milliárd forint szerepel, viszont a balatoni villamosításon kívül idetartozik a debreceni állomás felújítása és az intermodális központ kialakítása, illetve gátak építése.

Értesüléseink szerint a tender leginkább azért lett érvénytelen, mert az ajánlattevők ennek az összegnek a duplájáért vállalnák a villamosítást és a kiegészítő beruházásokat. Ez utóbbiak dobták volna meg ugyanis jelentősen a költségeket.

A munka a kiírás szerint a villamosításon, az áramellátáson és két villamos alállomás létesítésén kívül magába foglalta a váltók felszerelését fűtőberendezéssel, hatvan kilométer hosszú optikai kábel lefektetését, a központi forgalomirányító rendszer kiépítését, valamint nyolc állomáson a felsővezeték energia-távvezérlésének létesítését. Ezenfelül a tenderben szerepelt két állomás, Szabadbattyán és Aszófő átépítése, peronok és átjárók készítése.

A vonal villamosítását az eredeti tervek szerint az idei úszó-világbajnokságig fejezték volna be, bár azzal, hogy csak januárban sikerült meghirdetni a tendert, ez nem lett volna tartható. A villamos mozdonyok és motorvonatok megjelenésével jelentősen csökkenthetők a menetidők: jelenleg a leggyorsabb vonat két óra alatt jut el Budapestről Balatonfüredre, s ezt az időt egy óra negyven percre lehetne csökkenteni. Egyrészt nem lenne szükség Székesfehérváron mozdonycserére, másrészt a villamos vontatójárművek jobban gyorsulnak és jobban is fékeznek. A dízelmozdonyokkal és motorvonatokkal is fenn lehet tartani a forgalmat – mint ahogy eddig is –, viszont a jelenleg alkalmazott vontatójárműveknek alacsony a nyári üzemhez a teljesítményük. Ilyenkor ugyanis jóval többen utaznak a Balatonhoz, hosszabbak a szerelvények, ráadásul néhány kocsi légkondicionáló berendezését működtetni kell. Az idén nyáron, leginkább a túlterheltség miatt, két dízelmozdony égett ki, és vált üzemképtelenné. Az anyagi kár elérte a százmillió forintot.

A nyári forgalomban főként a szabadbattyáni és a balatonaligai emelkedő „leküzdése” jelenti a szűk keresztmetszetet, ami a villamos járműveknek sokkal kisebb gond.