Gazdaság

Keleten és nyugaton is épülnek az autópályák

Döntően költségvetési pénz jut azokra a gyorsforgalmi utakra, amelyek fontos, de nehezen elérhető városokba vezetnek

Országszerte épülnek az új gyorsforgalmi utak azon városok felé, amelyeket jelenleg nehéz közúton megközelíteni, a forgalom nagysága alapján indokoltak ezek a beruházások.

autópálya 20180710
Új gyorsforgalmi utak épülnek az autópálya nélküli megyei városok irányába is (Fotó: Katona László)

Összességében 246 kilométer hosszúságban és 572 milliárd forint értékben épülnek új gyorsforgalmi utak jelenleg azon megyei jogú városok irányába, ahová még nem érnek autópályák, illetve 2×2 sávos utak. Ezek a régiókon kívül olyan városoknak – például Zalaegerszeg, Sopron, vagy Békéscsaba – jelentenek komoly lehetőséget, amelyeket eddig messze elkerültek a gyors elérési lehetőségek, így rendkívül körülményes a közúti megközelítésük, holott a forgalom nagysága már régóta indokolttá tenné a beruházást. Ugyancsak közös jellemzőjük, hogy döntően hazai költségvetési pénzből épülnek, mivel az Európai Unió csak néhány szakaszra ad támogatást. Nyugat-Magyarországon Zalaegerszeg és az M7-es autópálya között létesül gyorsforgalmi kapcsolat: az új R76-os út 34 kilométer hosszú lesz, a nyomvonal a sármelléki Hévíz Balaton Airport felé épül. Jelenleg az első két szakasz épül Balatonszentgyörgy és Keszthely térségében, ezek együttes hossza 8,6 kilométer, a beruházási költség 38,8 milliárd forint. A balatonszentgyörgyi elkerülő 2020 júliusára, a másik szakasz 2022 januárjára készül el. Sopron és Csorna között négy szakaszban épül az új M85-ös: az összességében 57,4 kilométer hosszú 2×2 sávos gyorsforgalmi út 171 milliárd forintból épül, az R76-hoz hasonlóan költségvetési pénzből. A tervezett átadás mind a négy szakasz esetében 2020 decembere.

Az M85-ös­höz hasonló beruházás Kelet-Magyarországon a Békéscsaba megközelítését javító M44-es gyorsforgalmi út megépítése. Mint arról a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatást adott, összességében nyolcvan kilométernyi 2×2 sávos út épül szintén költségvetési pénzből. A Tiszakürt és Kondoros közötti autóút 62 kilométer hosszú, és nettó 145,7 milliárd forintba kerül. Szintén megkezdődött az út építése Kondoros és Békéscsaba között, ez a pálya 18 kilométer hosszú, és 41,4 milliárd forintért épül. Előbbi 2019 augusztusára, utóbbi pedig 2021 februárjában lesz kész. Eger is rá lesz csatlakoztatva a gyorsforgalmi úthálózatra, az M3-as autópályától a Heves megyei városig 18,3 kilométernyi út létesül 43,7 milliárd forintból a tervek szerint 2020 júliusára. A beruházáshoz az EU is ad támogatást.

Megépül az M4-es is a fővárostól – pontosabban az M0-tól – Szolnokig: három ütemben összességében 62 kilométernyi 2×2 sávos út épül 99 milliárd forint költségvetéssel. A tervezett átadás 2019 szeptembere, a Cegléd–Abony szakaszé pedig 2019 decembere. Vác nem megyei jogú város, viszont rendkívül fontos, hogy uniós és hazai pénzből az M2-es Budapest és Vác között végig 2×2 sávos lesz. A húsz kilométeres úton a fennmaradó 13 kilométeren épül 2×2 sáv, a többi szakasz megújul, a 33 milliárd forint értékű beruházás tervezett átadása 2019 szeptembere.