Gazdaság

Kampány a nyúlhúsfogyasztás népszerűsítésére

Itthon nagyon kevesen ismerik ezt a zsírszegény, egészséges és fehérjében gazdag fehér húst, holott több országban is csemegének számít

Országos kampány indult a nyúlhúsfogyasztás hazai népszerűsítésére. Bár évente 4,5 millió nyulat vágnak le itthon, kevesen ismerik a nyúlhúsból készíthető ínyencségeket, elkészítésük módjait, valamint azok élettani előnyeit.

nyúlhús 20170609
Nagy István államtitkár és az ínyencséget készítő Bede Róbert mesterszakács (Fotó: Varga Imre)

Kampány indult tegnap a hazai a nyúlhúsfogyasztás érdekében. A budaörsi kampánynyitón az agrártárca miniszterhelyettese hangsúlyozta: hazánk jelenleg Európa legnagyobb nyúlhúsexportőrének számít, ugyanakkor a nyúlhús fogyasztásában a rangsor végén kullogunk. Itthon a becsült nyúlhúsfogyasztás fejenként két-három dekagramm évente, míg például a mediterrán országokban ez meghaladja a két kilogrammot is. Nagy István felhívta a figyelmet a nyúlhús kedvező élettani hatásaira. Hozzáfűzte: azt szeretnék, ha minél többen megismernék elkészítésének változatos módjait.

A Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, Juráskó Róbert a Magyar Hírlapnak elmondta: évente 4,5 millió nyulat vágnak le Magyarországon, s ennek 99 százalékát exportálják, elsősorban Németországba, Svájcba, Oroszországba, de Franciaországba, Belgiumba, Ausztriába is eljut az itthon feldolgozott, előhűtött termék. Olaszország, Franciaország, Spanyolország is meghatározó nyúltenyésztő ország, ám ott 99 százalék a hazai fogyasztás aránya. Magyarországon, számos kistermelő mellett, 65 nagyüzem foglalkozik nyúltenyésztéssel. Egy-egy nagyüzemben egy-háromezer közötti az anyanyúlállomány létszáma, s ezer anyanyúl révén évente ötvenezer vágónyulat tenyésztenek. A terméktanács elnöke hangsúlyozta: a kampány célja, hogy megismertessék a fogyasztókkal ezt a könnyen emészthető, zsírszegény, egészséges, fehérjében gazdag és ízletes fehér húst, hogy az minimum heti egyszer a magyar családok asztalára kerüljön. Törekvés az is, hogy a háztáji nyúltenyésztésre egyre többen adják a fejüket. Ha emelkedik a belföldi nyúlfogyasztás mértéke, a hazai üzemek növelhetik a kapacitást, s ez több lábon állást, piaci stabilizációt is jelentene. A tizenkétmilliós kampánynak köszönhetően az ország csaknem tucatnyi helyén tartanak október közepéig látványfőzést és kóstolót, hogy egyre többen ízlelhessék meg a nyúlból készült ételeket. Juráskó Róbert megjegyezte: fél kiló nyúlraguért kilencszáz forintot sem kell fizetni az áruházláncokban.

Végváriné Henter Lilla, az Agrármarketing Centrum (AMC) szóvivője elmondta: az AMC az elmúlt évtizedekben számos sikeres fogyasztásösztönző kampányt, áruházi akciót szervezett. A most induló kampánnyal is az a célja, hogy segítse a tudatos fogyasztói magatartás, az egészséges táplálkozás, a környezettudatos termékválasztás elterjedését, illetve a kiváló minőségű hazai termékek piaci promócióját. A szóvivő kiemelte, az AMC fogyasztásösztönző kampányaival továbbra is aktív szerepet tölt be a magyar agrárium és élelmiszer-gazdaság versenyképességének javításában.