Gazdaság

Jövőre a közlekedés is nyertes lehet

A költségvetési tervezetben 1400 milliárd forint szerepel beruházásra, üzemeltetésre és közszolgáltatások fenntartására

Lényegesen több állami pénz jut közlekedési beruházások finanszírozására jövőre mint idén. Még ebben az évben újabb autóutak építése kezdődhet.

útépítés 20170601
A legtöbb pénz a gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére jut (Fotó: MH)

A jövő évi költségvetés tervezetében 1400 milliárd forint szerepel közlekedési beruházások finanszírozására, üzemeltetésre, illetve a közösségi közszolgáltatások fenntartására. A 2018-as esztendő egyik nyertese a közlekedés lehet, hiszen összességében ennyi állami pénz még nem jutott erre az ágazatra – közölte tegnap Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Reményét fejezte ki, hogy a kormány elfogadja ezt az előterjesztést. Az idei költségvetésben 1190 milliárd forint jut a közlekedésre. Az 1400 milliárd forinton belül 775 milliárd forint jut kifejezetten közlekedésfejlesztésre, 650 milliárd forint pedig a közszolgáltatások fenntartására.

A legtöbb pénzt a gyorsforgalmiút-hálózat további építésére költi a kormány jövőre is. Mint azt az államtitkár elmondta, öt év alatt 2022-ig összességében kétezerötszázmilliárd forint jut erre a célra, és kilencszáz kilométer hosszú új út épül. Homolya Róbert közölte, hogy a tervek szerint a munkák nyolcvan százalékára szerződést tudnak kötni az idei év végéig. Példaként említette, hogy a 21-es számú főút bővítése év végére befejeződik, a jövő héten tervezik a kivitelezői szerződés megkötését a kaposvári R67-es út megépítésére, meghirdetik továbbá a zalaegerszegi R76-os, illetve a Sopronig épülő M85-ös út építésére a közbeszerzési pályázatot. Idén és jövőre összességében százmilliárd forint jut – negyven jövőre – utak megújítására, így 850 kilométer hosszú utat lehet korszerűsíteni.

Vasútépítésre 2022-ig összességében ezermilliárd forintot költ a kormány, ebből az összegből kilencszáz kilométernyi pálya újulhat meg – mondta Homolya Róbert. A jövő évi költségvetés tartalmazza továbbá a MÁV és a Volán társaságok munkavállalóinak bérfejlesztését. Az állami vállalatoknál dolgozók három év alatt harmincszázalékos bérfejlesztésben részesülnek.


Épülnek a sztrádák a határok felé, ki kell alakítani a közös metszéspontokat

5 perces interjú: Homolya Róbert, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár

– Teljesülhet az évtized végéig az a kormányzati cél, hogy valamennyi autópálya elérjen a határig?

– Az M30-as Miskolc–Hidasnémeti szakaszára hamarosan meghirdetjük a közbeszerzési tendert, így Budapest és Kassa között lesz autópálya. Az M35-ös jelenleg épül Berettyóújfalu felé, kétszer két sávos lesz az M15-ös és az M70-es is Szlovákia, illetve Szlovénia irányába. A horvátokkal egyeztetünk jelenleg az M6-osról, és az M3-as folytatásának előkészítése is folyamatban van. Az M3-asnál és az M34-nél már megvannak a határmetszéspontok, a romániai irányú M49-es esetében most kezdjük tervezni.

– Hogyan halad a nemzeti autóbuszprogram, mikor várható jelentős változás?

– A tervek szerint az évtized végéig 1500-1600 új autóbuszt vásárolnának a Volán társaságok kizárólag hazai forrásból, jelenleg is zajlik gyártás.

– Mire lehet számítani a fővárosi pályaudvarok esetében?

– Jelenleg a Keleti és a Nyugati pályaudvarok átépítése került be a kormányprogramba. Az elrendelő levelet a MÁV erről már megkapta, így a tervezés megkezdődött.

– Mennyi emeletes motorvonat beszerzésére áll rendelkezésre pénz?

– Rendelkezésre áll egy összeg, amelyből a járműveket megvásároljuk, ez attól függ, hogyan tudunk megegyezni a szállítóval. Ez függ az ártól és az euró árfolyamától. Tizet mindenképpen lehívunk, de jobb lenne, ha tizenegyet vásárolhatnánk.

– Mikor vezetik be az emelt, óránkénti 160-as sebességet a vasút-vonalakon?

– Amint elkészül a GSM-R rádiókommunikációs hálózat, illetve az európai vonatbefolyásoló berendezés, az ETCS2 rendszer. Át kell tekintenünk, hogy melyek azok a legforgalmasabb szakaszok, ahol érdemes és lehet sebességet emelni.