Gazdaság
Jövőre a közlekedés is nyertes lehet
A költségvetési tervezetben 1400 milliárd forint szerepel beruházásra, üzemeltetésre és közszolgáltatások fenntartására

A jövő évi költségvetés tervezetében 1400 milliárd forint szerepel közlekedési beruházások finanszírozására, üzemeltetésre, illetve a közösségi közszolgáltatások fenntartására. A 2018-as esztendő egyik nyertese a közlekedés lehet, hiszen összességében ennyi állami pénz még nem jutott erre az ágazatra – közölte tegnap Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Reményét fejezte ki, hogy a kormány elfogadja ezt az előterjesztést. Az idei költségvetésben 1190 milliárd forint jut a közlekedésre. Az 1400 milliárd forinton belül 775 milliárd forint jut kifejezetten közlekedésfejlesztésre, 650 milliárd forint pedig a közszolgáltatások fenntartására.
A legtöbb pénzt a gyorsforgalmiút-hálózat további építésére költi a kormány jövőre is. Mint azt az államtitkár elmondta, öt év alatt 2022-ig összességében kétezerötszázmilliárd forint jut erre a célra, és kilencszáz kilométer hosszú új út épül. Homolya Róbert közölte, hogy a tervek szerint a munkák nyolcvan százalékára szerződést tudnak kötni az idei év végéig. Példaként említette, hogy a 21-es számú főút bővítése év végére befejeződik, a jövő héten tervezik a kivitelezői szerződés megkötését a kaposvári R67-es út megépítésére, meghirdetik továbbá a zalaegerszegi R76-os, illetve a Sopronig épülő M85-ös út építésére a közbeszerzési pályázatot. Idén és jövőre összességében százmilliárd forint jut – negyven jövőre – utak megújítására, így 850 kilométer hosszú utat lehet korszerűsíteni.
Vasútépítésre 2022-ig összességében ezermilliárd forintot költ a kormány, ebből az összegből kilencszáz kilométernyi pálya újulhat meg – mondta Homolya Róbert. A jövő évi költségvetés tartalmazza továbbá a MÁV és a Volán társaságok munkavállalóinak bérfejlesztését. Az állami vállalatoknál dolgozók három év alatt harmincszázalékos bérfejlesztésben részesülnek.
Épülnek a sztrádák a határok felé, ki kell alakítani a közös metszéspontokat
5 perces interjú: Homolya Róbert, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár
– Teljesülhet az évtized végéig az a kormányzati cél, hogy valamennyi autópálya elérjen a határig?
– Az M30-as Miskolc–Hidasnémeti szakaszára hamarosan meghirdetjük a közbeszerzési tendert, így Budapest és Kassa között lesz autópálya. Az M35-ös jelenleg épül Berettyóújfalu felé, kétszer két sávos lesz az M15-ös és az M70-es is Szlovákia, illetve Szlovénia irányába. A horvátokkal egyeztetünk jelenleg az M6-osról, és az M3-as folytatásának előkészítése is folyamatban van. Az M3-asnál és az M34-nél már megvannak a határmetszéspontok, a romániai irányú M49-es esetében most kezdjük tervezni.
– Hogyan halad a nemzeti autóbuszprogram, mikor várható jelentős változás?
– A tervek szerint az évtized végéig 1500-1600 új autóbuszt vásárolnának a Volán társaságok kizárólag hazai forrásból, jelenleg is zajlik gyártás.
– Mire lehet számítani a fővárosi pályaudvarok esetében?
– Jelenleg a Keleti és a Nyugati pályaudvarok átépítése került be a kormányprogramba. Az elrendelő levelet a MÁV erről már megkapta, így a tervezés megkezdődött.
– Mennyi emeletes motorvonat beszerzésére áll rendelkezésre pénz?
– Rendelkezésre áll egy összeg, amelyből a járműveket megvásároljuk, ez attól függ, hogyan tudunk megegyezni a szállítóval. Ez függ az ártól és az euró árfolyamától. Tizet mindenképpen lehívunk, de jobb lenne, ha tizenegyet vásárolhatnánk.
– Mikor vezetik be az emelt, óránkénti 160-as sebességet a vasút-vonalakon?
– Amint elkészül a GSM-R rádiókommunikációs hálózat, illetve az európai vonatbefolyásoló berendezés, az ETCS2 rendszer. Át kell tekintenünk, hogy melyek azok a legforgalmasabb szakaszok, ahol érdemes és lehet sebességet emelni.