Gazdaság

Jóval olcsóbb az Ikarus–Trolza-ajánlat

Érvénytelennek nyilváníthatják a Skoda-Solaris konzorcium pályázatát a magas árszint miatt a budapesti trolibusztenderen

A magyar autóbuszok újbóli oroszországi térnyerését eredményezhetné, ha az Ikarus a Trolzával befutna a fővárosi trolibusztenderen. A magyar–orosz konzorcium lényegesen olcsóbban szállítaná a fővárosnak az új járműveket, mint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tenderén elindult másik pályázó.

Az utazóközönségnek kedvező lenne a jó minőségű és modern trolibuszok megjelenése Budapesten, amelyekhez ráadásul jelenleg a legolcsóbban jutna hozzá a főváros, az ipar számára pedig mindenképpen előnyös, hogy részben magyar gyártású járművek készülnének.

Mint arról beszámoltunk, a BKK által meghirdetett tenderen az Ikarus–Trolza, illetve a Solaris–Skoda konzorcium adott ajánlatot huszonnégy trolibusz szállítására. Az Ikarus–Trolza esetében a magyar beszállítói arány legalább harminc százalék lenne, míg a lengyel–cseh gyártó járművében egyáltalán nincs hazai hozzáadott érték.

Emellett a Solaris–Skoda csaknem egymilliárd forinttal drágább árajánlatot adott a tenderen. Míg az Ikarus–Trolza alkotta konzorcium 9,85 millió euróért, a Solaris–Skoda konzorciuma 12,85 millió euróért vállalná a járművek szállítását. A BKK-nak ugyanakkor 3,4 milliárd forint áll rendelkezésére a trolibuszok megvásárlására. A lengyel–cseh gyártó által adott árajánlat viszont több mint négymilliárd forint, ezt egyébként a tenderbontáskor a BKK írásban jelezte. A magyar–orosz pályázó ajánlatával kapcsolatban szóbeli kifogás érkezett, nem lényeges formai hiba miatt. Amennyiben az Ikarus–Trolza konzorcium szállítaná a fővárosnak a trolibuszokat, az a magyar gazdaságnak is kedvező lenne, és nem csak a hazai részvétel miatt. Értesüléseink szerint ugyanis, a Trolza képviselői közölték, hogy sikeres tender esetén, komoly lehetőségei lennének az Ikarusnak az orosz piacon. Abban az esetben ugyanis, ha a Trolza termékei megjelenhetnének Budapesten, a cég közreműködne abban, hogy az Ikarus újból szállítson az orosz piacra. Ez pedig azt is jelenthetné, hogy lényegesen több, akár tízszer annyi járművet exportálhatna Magyarország az orosz piacra, mint amennyi a tender elnyerése esetén hazánkba érkezne.