Gazdaság
Jól fogynak a sztrádamatricák
Növekedett tavaly a forgalom az országos gyorsforgalmi úthálózaton, az autósok kezdik jobban betartani a szabályokat, két újabb szakasz került be a rendszerbe

Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is dinamikusan emelkedett a díjbevétel az országos gyorsforgalmi úthálózaton, és növekedett az eladott e-matricák száma is – közölte lapunk érdeklődésére a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. Tavaly az országos hálózaton az előző évvel összehasonlítva a járművezetők összességében 13,9 millió matricát vásároltak, ami 7,8 százalékos emelkedést jelent. Mindez 68,73 milliárd forintos bevételt jelentett a 2016-os 62,97 milliárd forinttal szemben. Mivel az e-matrica árak 2012 óta változatlanok, a bevételnövekedés a hazai díjköteles úthálózat forgalmának erősödésére, valamint arra vezethető vissza, hogy az autósok kezdik jobban betartani a szabályokat.
Mint a NÚSZ közölte, a külföldiek tavaly is jelentős, mintegy 44 százalékos arányt képviseltek az értékesítési adatokban, ami kis emelkedés a 2016-os 42,2 százalékhoz képest. Tavaly összesen közel hatmillió e-matricát vásároltak az utakat igénybe vevők a nem magyar felségjelű járművekre, ami 10,2 százalékkal több az előző év azonos időszakához viszonyítva. A hazai vásárlók száma csak 3,9 százalékkal nőtt 2016-hoz képest. A külföldi autósok legnagyobb számban heti e-matricát vásároltak, összesen 4,97 milliót. A hazai úthasználók eközben 4,7 millió darab matricát vásároltak. Valamennyi díjkategóriában több matricát vettek az autósok tavaly. Közülük is az éves, illetve a megyei jogosultságot érdemes kiemelni, hiszen ezeknél átlagon felüli emelkedés volt tapasztalható. Előbbiből mintegy 12,2, utóbbiból 13,65 százalékkal vásároltak többet az autósok. Külön figyelmet érdemel a megyei e-matricák iránti kereslet jelentős emelkedése. A 2015. január 1-jén bevezetett típusból 2017-ben mintegy 1,73 millió darab fogyott, 208 ezerrel több, mint 2016-ban. Nincs változás a megyék sorrendjében: továbbra is a Pest megyei matrica a legkelendőbb közel egymilliós darabszámmal, ezt követi a Fejér (185 ezer) és a Győr-Moson-Sopron (124 ezer) megyei változat.
Az e-matrica rendszerben a díjköteles úthálózat hossza összesen 1356 kilométer. Az autópályák közül az M3-as a leghosszabb 270 kilométerrel, az M6-os hossza 176 kilométer, az M1-esé és az M5-ösé pedig 160 kilométer. A fizetős utak köre a tavaly decemberben átadott két új szakasszal, az M85 Csorna elkerülő befejező ütemével és az M35 Debrecen utáni folytatásával bővült idei évben.