Gazdaság
Jó ütemben zajlik a vasút-villamosítás
Idén megkezdődik az észak-balatoni vonal korszerűsítése, befejeződik a sátoraljaújhelyié, és tartanak az építési munkák a pusztaszabolcsi és a hatvani vonalon

Sok a feladat: a hazai pályák alig negyven százaléka felett épült felsővezeték (Fotó: Bodnár Patrícia)
Idén júniusra befejeződik a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasútvonal villamosítása, amelynek részeként összesen 46,3 kilométer hosszúságú új villamos felsővezeték-rendszer épül a szerencsi állomás bővítése és korszerűsítése mellett. Mint azt a kivitelező Vasútvill Kft. vezetése lapunkkal közölte, a villamosítási munkákkal párhuzamosan a vasúti pálya korábban még át nem épített szakaszait felújítják, az utaskiszolgálás színvonalának emelése érdekében pedig az állomásokon új, 55 centiméter magas peronok, perontetők, esőbeállók, valamint korszerű térvilágítási rendszerek épülnek, és minden állomáson és megállóhelyen utastájékoztató rendszert is telepítenek. A projekt részeként a biztosítóberendezések korszerűsítése mellett új központi forgalomirányító rendszert és távközlési hálózatot alakítanak ki. A villamosítással egy időben pedig az összes állomáson automata, távvezérelhető, villamos váltófűtőrendszer épül ki, míg Sátoraljaújhelyen egy villamos előfűtő-előhűtő berendezést is telepítenek.
Nógrádi Tamás, a cég ügyvezető igazgatója közölte, hogy a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonalsza-
kasz villamosítása kiemelt projekt számukra, hiszen a cég az M-S Konzorcium tagjaként első alkalommal vesz részt hasonló nagyságrendű beruházásban fővállalkozóként. A társaság tavalyi munkái közül kiemelkedik ezen kívül a Kelenföld–Százhalombatta szakasz felsővezeték-hálózatának korszerűsítése,
a Püspökladány–Ebes vonalszakasz átépítése, továbbá a Rákos–Gödöllő–Hatvan vonalszakaszon elkezdett felújítási és építési munkálatok.

Közölte: tavaly összesen 2364 új villamos felsővezeték-tartó oszlopot helyeztek el, amelyeket ha egymás mellé tennének, körbeérnék a Velencei-tavat. Paluska József ügyvezető igazgató elmondta, hogy a következő nagy falat a Szabadbattyán–Balatonfüred közötti 55 kilométeres vonal villamosítása lesz.
A Balaton északi partján végigfutó vasútvonal első szakaszának villamosításában, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás korszerűsítésében a Vasútvill Kft. az ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként vesz részt. Az idén ősszel induló beruházás eredményeképpen Magyarország egyik legszebb vasúti szakaszának villamosítása történik meg. Sok még a feladat, hiszen a villamosított vasútvonalak aránya Magyarországon alig 39,9 százalék, amely egyelőre jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. Ezzel szemben például Németország egy százalékponttal az átlag alatt szerepel a statisztikában 52,8 százalékos értékkel, igaz, a vasúti hálózatuk hossza többszöröse a magyarországinak.
Homlok Zsolt, a cég többségi tulajdonosa elmondta, hogy a magyarországi vasút-villamosítási szakemberek szaktudását külföldön is elismerik, eredményeinket nemzetközi szinten is jegyzik a szakmában. A szektor cégei a külpiacokon is meg tudják méretni magukat. Ehhez viszont szükség van arra is, hogy a piaci szereplők stratégiai szövetségesként tekintsenek egymásra – tette hozzá.