Gazdaság
Javul a hazai árufuvarozás helyzete
A műszaki előírások módosításával nagymértékben egyszerűsödött az uniós tagállamokbólbeszerzett haszonjárművek itthoni forgalomba helyezése

A szállítás és raktározás 2011 óta hat százalék feletti mértékben járul hozzá a magyar bruttó hazai termékhez – mondta tegnap Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A kormány 2015 nyarán Wáberer György miniszterelnöki megbízott javaslatai alapján döntött a hazai közúti fuvarozó vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről. A kormányhatározatban rögzített célkitűzések döntő többsége mára teljesült: a munkaerőhiány enyhítése érdekében állami finanszírozású hivatásos gépjárművezető-képzés indult, ezt kétezren be is fejezték. A C és D kategóriájú jogosítványok megszerezhetőségét új OKJ-szakképesítések segítik, a belföldi árufuvarozásban a fejlesztési tárca visszaállította a korábban uniós rendelkezés alapján 21 évre emelt 18 éves alsó korhatárt. A műszaki előírások módosításával nagymértékben egyszerűsödött az európai uniós tagállamból beszerzett haszonjárművek itthoni forgalomba helyezése.
Az elsősorban külföldi fuvarozók jogosulatlan tevékenységének visszaszorítása érdekében a közúti ellenőrzéskor helyszíni bírság szabható ki, engedély nélküli fuvarozás esetén a jármű visszatartható, a bírságtételek nőttek. A tavasszal megkezdte a célzott közúti ellenőrzéseket a közlekedési hatóságnál erre létrehozott csoport, az általa kiszabott bírságok összértéke már a kétszázmillió forinthoz közelít.
Az államtitkár szerint fontos ügy továbbá a megtett úttal arányos útdíjfizetés bírságtételeinek arányosabbá tétele és a nemzeti tengelysúlymérő rendszer zökkenőmentes bevezetésének előkészítése.
Wáberer György kifejtette: „A ma- gyar fuvarozók az elmúlt évtizedek legnagyobb kihívása előtt állnak. A nyugati protekcionista intézkedések következtében az európai fuvarpiac győzteseiből akár annak vesztesei is lehetünk, mivel a már bevezetett előírások megszüntetik a vállalkozásaink eredménytermelő képességét. Ezt azonban nem fogadjuk el, mindenben támogatjuk a magyar kormányt annak érdekében, hogy megnyugtató megoldás születhessen Brüsszelben. Összefogunk a visegrádi négyek országaiban működő fuvarozók érdekképviseleteivel is, amelyekkel közös fellépést szorgalmazunk.” A miniszterelnöki megbízott példaként említette, hogy Németországban május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem szállodában tölti. Így azonban jelentős többletköltség keletkezik, illetve a több millió forintot érő kamionok is őrizetlenül maradnak.