Gazdaság

Itt az újabb közútfejlesztési program

A kormány jóváhagyása alapján ötvenmilliárd forintból ötszáz kilométeren újulhatnak meg forgalmas útszakaszok jövő őszig

A kormány újabb útfelújítási programot hagyott jóvá, jövő őszig ötvenmilliárd forintból mintegy ötszáz kilométeren épülhetnek át az egy, két, és három számjegyű utak.

útfelújítás 20140923
Az útfelújítási program révén hosszú távon az üzemeltetési költségeket is csökkenteni lehet (Fotó: MH)

A tavaly elindított, mintegy harmincötmilliárd forintos összköltségű első ütem ötszázhetven kilométernyi főúti és mellékúti szakasz megújítását tette lehetővé, a munkálatokat ötszázharmincöt kilométeren már be is fejezték. Míg az előző körben nagyobb számban kerülhettek be alsóbb rendű útszakaszok is a programba, a folytatás kizárólag a forgalmasabb egy, két és három számjegyű főutak megerősítését célozza majd. A legrosszabb állapotú szakaszokról a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatóságai készítenek összesítést. A fejlesztési tárca a korábbi gyakorlatnak megfelelően a következő hetekben útügyi miniszteri biztosokat jelöl ki. Az útügyi biztosok a legsürgetőbb helyi igények ismeretében rangsorolják a szakmai javaslat szerint szükséges beruházásokat október végéig. Mint azt Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára tegnap elmondta, a vidéki úthálózat műszaki állapota nem romolhat tovább. Az újabb ötvenmilliárd forinttal még több térség elérhetősége javul, csökkennek az utazási idők, nő a szakaszok kapacitása, emelkedik a közúti és az autóbuszos közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. A megvalósítható útfelújítások tervezése a projektlista véglegesítése után azonnal megindul. A kivitelezés 2015 tavaszán kezdődik meg, és várhatóan már a jövő ősz elején mindenütt véget is ér – tette hozzá az államtitkár.

A program fedezetét a 2007–2013-as pénzügyi időszakban még le nem kötött vagy a beruházások során megtakarított európai uniós közlekedésfejlesztési források biztosítják. Az előző ciklusban és jelenleg is a beruházásokat 85 százalékos arányban az európai unió finanszírozza, a többi a hazai önrész.

A burkolat hibái komoly baleseti veszélyforrást jelentenek a közlekedők számára. A kátyús, nyomvályús utakon az őszi, téli csapadékos, fagyos időjárás miatt sokszorosára nőhet a kockázat. A program a közlekedésbiztonsági szemponton túl hosszú távon csökkenti a közutak üzemeltetési költségeit is. Ebben a ciklusban az autó­pálya-fejlesztés is kiemelt cél. A tervek szerint a meglevő autópályák az országhatárokig épülnének.