Gazdaság
Itt az újabb közútfejlesztési program
A kormány jóváhagyása alapján ötvenmilliárd forintból ötszáz kilométeren újulhatnak meg forgalmas útszakaszok jövő őszig

A tavaly elindított, mintegy harmincötmilliárd forintos összköltségű első ütem ötszázhetven kilométernyi főúti és mellékúti szakasz megújítását tette lehetővé, a munkálatokat ötszázharmincöt kilométeren már be is fejezték. Míg az előző körben nagyobb számban kerülhettek be alsóbb rendű útszakaszok is a programba, a folytatás kizárólag a forgalmasabb egy, két és három számjegyű főutak megerősítését célozza majd. A legrosszabb állapotú szakaszokról a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatóságai készítenek összesítést. A fejlesztési tárca a korábbi gyakorlatnak megfelelően a következő hetekben útügyi miniszteri biztosokat jelöl ki. Az útügyi biztosok a legsürgetőbb helyi igények ismeretében rangsorolják a szakmai javaslat szerint szükséges beruházásokat október végéig. Mint azt Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára tegnap elmondta, a vidéki úthálózat műszaki állapota nem romolhat tovább. Az újabb ötvenmilliárd forinttal még több térség elérhetősége javul, csökkennek az utazási idők, nő a szakaszok kapacitása, emelkedik a közúti és az autóbuszos közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. A megvalósítható útfelújítások tervezése a projektlista véglegesítése után azonnal megindul. A kivitelezés 2015 tavaszán kezdődik meg, és várhatóan már a jövő ősz elején mindenütt véget is ér – tette hozzá az államtitkár.
A program fedezetét a 2007–2013-as pénzügyi időszakban még le nem kötött vagy a beruházások során megtakarított európai uniós közlekedésfejlesztési források biztosítják. Az előző ciklusban és jelenleg is a beruházásokat 85 százalékos arányban az európai unió finanszírozza, a többi a hazai önrész.
A burkolat hibái komoly baleseti veszélyforrást jelentenek a közlekedők számára. A kátyús, nyomvályús utakon az őszi, téli csapadékos, fagyos időjárás miatt sokszorosára nőhet a kockázat. A program a közlekedésbiztonsági szemponton túl hosszú távon csökkenti a közutak üzemeltetési költségeit is. Ebben a ciklusban az autópálya-fejlesztés is kiemelt cél. A tervek szerint a meglevő autópályák az országhatárokig épülnének.