Gazdaság

Itt a nyár: új a balatoni menetrend

Korszerűbb lesz a MÁV-Start járműparkja a szezonban, a leggyorsabb vonat tizenöt perccel hamarabb ér Siófokra, mint korábban

Csökkenő menetidővel és modernebb járműparkkal vág neki a MÁV-Start az idei balatoni szezonnak, amikor is egymillió utas száll vonatra. A székesfehérvári állomás átépítése miatt azonban lehetnek meglepetések.

Szombattól két és fél hónapon át, augusztus 28-ig nyári menetrend szerint közlekednek a MÁV-Start balatoni személyszállító vonatai az ilyenkor lényegesen megemelkedő utasforgalom miatt. A balatoni állomásokra és megállóhelyekre a korábban megszokottnál rövidebb idő alatt lehet eljutni Budapest irányából, emellett az autóbuszos átszállás elkerülése miatt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az őszig felfüggesztette a pályafelújítási munkákat. A legrövidebb menetidő a nyáron Budapest és Siófok között hetvenegy perc, ami negyedórával kevesebb mint tavaly, Budapestről Keszthelyre pedig két óra harminckilenc perc alatt ér le a leggyorsabb vonat. Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója tegnap elmondta, hogy nem csökkentették a járatok számát a tavalyi idényhez képest. Az egyetlen problémát a székesfehérvári átépítés jelenti, ugyanis itt csak négy vágányt vehetnek igénybe a személy- és teherszállító vonatok.

A déli partra kétóránként indulnak expressz- és személyvonatok, amelyek mindegyikén van kerékpárszállító részleg, hétvégén és ünnepnapokon pedig mentesítő járatok is közlekednek. Az északi parton munkanapokon tizenkét, hétvégenként napi húsz vonat közlekedik közvetlenül Budapest és Balatonfüred között, és megmaradnak a tavaly is sikeres járatok.

Ughy Kálmán technológiavezérlési vezető elmondta, hogy idén több légkondicionált kocsit közlekedtetnek, mint tavaly, és az új beszerzéseknek köszönhetően a déli parton gyarapodik a korszerű motorvonatok száma. A balatoni szerelvények egy része megáll Gárdonyban a Velencei-tónál is. Feldmann Márton értékesítési vezérigazgató-helyettes felhívta a figyelmet az idei kedvezményekre, amiket leginkább a diákok, a dolgozói bérlettel rendelkezők és a rendezvényekre utazók vehetnek igénybe.


Jelentős változás várható a vasúti kocsik esetében

2 perces interjú: Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója

– Mekkora forgalmat bonyolít a nyári szezonban a MÁV-Start?

– Valamivel több mint egymillió utas utazik vasúton két és fél hónap alatt a Balatonra. Ami különleges, hogy itt jellemzők leginkább a hosszú távú utazások, hiszen például a MÁV-Start szolgáltatásait éves szinten igénybe vevő száznegyvenmillió utas egyharmada a fővárosi elővárosi járatokra száll fel. Másrészt számunkra azért is jelentős a balatoni idény, mert az utasok egy része más időszakban nem veszi igénybe a vasút szolgáltatásait. Ebből adódóan érdekünk, hogy aki a Balaton felé kipróbálja a vonatozást, pozitív véleményt alkosson a MÁV-ról, és lehetőleg az év más időszakában is térjen vissza hozzánk. Ha már a kormánnyal közösen ennyi energiát fektetünk a hálózat egy részének átépítésébe és a szolgáltatási színvonal javításába, fontos az is, hogy kedvező legyen a rólunk kialakított kép. A múlt évben a felújításokkal együtt járó kényelmetlenségeket is figyelembe véve emelkedett a balatoni utasforgalom a tavalyihoz képest. Az utasforgalom tavaly 1,4 százalékkal, a bevételek pedig nyolc százalékkal emelkedtek. Idén ennél jelentősebb forgalomnövekedésre számítunk.

– Mit tart a legfontosabb változásnak a tavalyi szezonhoz képest?

– A legjelentősebb változás a járművek állapotában lesz fellelhető. Több lesz a légkondicionált intercity kocsi, és az új vásárlásoknak köszönhetően közel dupla annyi modern szerelvényt tudunk közlekedtetni a legforgalmasabb járatainkon. A vidéki nagyvárosokból is felújított kocsikat közlekedtetünk a Balaton-parti megállóhelyekre. Az igazi áttörés 2019-ben lehet, amikor a száz intercity+ kocsi forgalomba állításával egy időben járműátcsoportosítás révén valamennyi távolsági gyorsvonat légkondicionált lesz a balatoni forgalomban.

– Mivel még nem fejeződött be a székesfehérvári állomás átépítése, az idén csak négy vágányt lehet igénybe venni, vagyis ezen keresztül kell eljuttatni egymillió utast a célállomásokra. Hogyan tudnak ezzel a feladattal megbirkózni az állomás elkerülése nélkül?

– Idén nem kerülünk Börgönd irányába, mert ez számunkra drágább megoldás, és lényegesen hosszabb a menetidő. Utóbbi pedig fontos az utasoknak. Annyi azonban biztos, hogy izgalmas nyarunk lesz.