Gazdaság

Hoppon maradhatnak a bécsi és a pécsi utasok

Mindössze három, illetve hat perc hiányzik Budapest-Kelenföldön ahhoz, hogy a Railjetek és az InterCityk igénybe vevői át tudjanak szállni egyik vonatról a másikra

A csatlakozásokra épülő vasúti menetrendben komoly hiányosság, hogy nincs rendes átszállási kapcsolat Budapesten keresztül a Dél-Dunántúl és Nyugat-Magyarország, illetve Nyugat-Európa között. Ráadásul ez a legnépszerűbb járatok esetében fordul elő.

A magyarországi vasúthálózaton érvényes ütemes menetrend szerint a belföldi és a nemzetközi személyvonatok az állomásokon úgy keresztezik egymást, hogy a csatlakozások biztosítottak legyenek. Előfordulnak ugyanakkor kivételek, amelyeket ebben a menetrendi – a december 10-től érvényes – szezonban sem sikerült megváltoztatni. A dél-dunántúli személyszállító járatoknak, elsősorban Pécs, Dombóvár és Kaposvár felől fontos a szerepük a MÁV-Start hálózatán, viszont Nyugat-Magyarország, egyben Nyugat-Európa felé az InterCity (IC) és a nemzetközi járatok csatlakozása nem zökkenőmentes.
És egyelőre nincs is rá megoldás.

A dél- és nyugat-magyarországi csatlakozások biztosításában Budapest-Kelenföld állomás a legfontosabb kapocs. Ennek ellenére, mint arról lapunk értesült, a Pécs és Kaposvár felől érkező IC-járatokkal érkező utasok Kelenföldön menetrend szerint is éppen lekésik a Győr, Bécs és München felé induló népszerű Railjet-vonatokat, és ez fordítva is így van. A bécsi Railjet mindössze három perccel hamarabb indul Kelenföldről, mint ahogy a pécsi IC megérkezne, és a nyugatról jövő nemzetközi vonat is pont három perccel kési le a pécsi csatlakozást. Ilyenformán a Baranyából, Somogyból és Fejér megyéből vasúton érkező utasoknak két órát kell várakozniuk a következő nemzetközi (Railjet) csatlakozásra.

Érdeklődésünkre a MÁV-Start illetékese közölte, hogy a két vonat indulása és érkezése között valóban három perc a különbség, de a kiszámítható csatlakozás érdekében még három percet kellene biztosítani Kelenföld állomáson a közös peronos átszállás esetén (ez összesen hat perc korrekciót jelentene), ami jelenleg nem lehetséges. A tájékoztatás szerint azért nem, mert mind a pécsi IC-k, mind pedig a bécsi nemzetközi járatok menetidejének módosítása csak korlátozottan lehetséges. Vagyis a menetrendi struktúrákból és a pályaállapotokból adódóan még három perc is számít – közölték. Pécs irányába azért, mert az IC-kről Sárbogárdon és Dombóváron csatlakozni lehet a Szekszárd, illetve Kaposvár felé induló járatokra, és ha a gyorsvonat hat perccel később érkezne vagy indulna Budapest felé, az utasok lekésnék a továbbinduló, illetve az oda érkező személyvonatokat. Arra a kérdésre ugyanakkor nem kaptunk választ, hogy ha hat perccel később indulnának tovább a csatlakozó járatok, azt miért ne lehetne megoldani a menetrendben, a Start mindössze azt közölte, hogy Dombóváron a közvetlen kaposvári IC-vonatok egyesítésének állomási technológiája miatt kellene változtatni, míg Pécsett az IC-vonatok menetrendjének módosítása csak korlátozottan lehetséges.

Budapest és Bécs között a menetrend elsősorban az osztrák vasúttársaság kötöttségei miatt nem módosítható, mivel az meglehetősen feszes technológiát alkalmaz a bécsi főpályaudvaron, és a Bécstől nyugatra fekvő vonalon közlekedő járatok esetében alkalmazkodni kell a nyugat-európai vasutak menetrendi szerkezetéhez is. Értesüléseink szerint a magyar és az osztrák szakaszon a Budapest–Hegyeshalom–Bécs vonalon viszont lehetne annyi tartalék a menetrendben, hogy a járatok időben, a pécsi IC-hez igazodva érkezzenek Kelenföldre. Ezt viszont az éppen aktuális pályaviszonyok vagy a váratlan forgalmi események teszik kiszámíthatatlanná. Vagyis gyorsítani kellene a forgalmat a sebességkorlátozások felszámolásával, vagy éppen kevesebb állomáson kellene megállítani a nemzetközi járatokat. A MÁV-Start és az Osztrák Államvasút korábban tervezte, hogy az eljutási idők csökkentése és a vasút versenyképessége érdekében a bécsi Railjetek Magyarországon csak Kelenföldön és Győrben álljanak meg, így például el lehetne kerülni a csaknem ötpercnyi időkiesést eredményező hegyeshalmi megállást. Ami azért is érdekes, mert a Railjetek vontatójárművei mindkét áramnemre alkalmasak, vagyis megállás nélkül tudnák átlépni a határt.

Pécs felé kicsit más a helyzet, ugyanis Budapest és Sárbogárd között valóban nem lehet csökkenteni a menetidőt. A Budapest–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal felújítása után várhatóan simán belefér(ne) a vonatok menetidejébe a csatlakozás. De csak abban az esetben, ha a környező országok – így elsősorban Ausztria és Németország – vasútvonalain nem változik a menetrendi struktúra – közölte a MÁV-Start. Értesüléseink szerint kapacitáshiány is adódik a férőhelyek esetében, ami leginkább éppen a Railjet-vonatok népszerűségéből adódik. A szerelvények ugyanis 404 utast tudnak szállítani, ebből a turistaosztályon 312 főt. A járatok töltöttsége viszont rendkívül magas, a leginkább forgalmas időszakokban jegyet is alig lehet kapni. A helyzet azáltal tovább bonyolódna, ha a Dél-Magyarországról érkező utasok számára is sima ügy lenne az átszállás.