Gazdaság

Helyén marad a MÁV Zrt. első embere

Seszták Miklós: az eddigiekhez hasonlóan a kabinet továbbra is következetesen ragaszkodik a közösségi közlekedés fejlesztéséhez

A kormány továbbra is kulcsszerepet szán a vasútnak, amivel Magyarország versenyképességét akarja növelni – közölte tegnap Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter. Kiemelte továbbá a vasúti pályák és a járműpark fejlesztésének fontosságát, egyben a szolgáltatási színvonal javítását.

rail
Seszták Miklós miniszter (középen) Szőke Bertalan hálózati üzemirányítónak ad át kitüntetést (Fotó: Kövesdi Andrea)

Megerősítette pozíciójában Dávid Ilonát, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját a nemzeti fejlesztési miniszter. Seszták Miklós ezt tegnap jelentette be a 64. vasutasnap központi rendezvényén. Dávid Ilona 2011 augusztusa óta tölti be ezt a pozíciót. A miniszter elmondta: a kormány továbbra is kulcsszerepet szán a vasútnak, ezzel hazánk versenyképességét akarja növelni. 2010-ben a kabinet elkötelezte magát a közösségi közlekedés fejlesztése mellett, amiről bebizonyosodott, hogy jó irány, ezért ehhez továbbra is következetesen ragaszkodik. A korábban szétszabdalt működési struktúra helyett az egységesítés mellett döntöttek. A tárcavezető kijelentette, hogy az integrációnak köszönhetően sokat javult a MÁV működésének hatékonysága, egyben a szolgáltatás színvonala. Évről évre többen váltanak jegyet a vonatokra, emellett az elmúlt négy évben jelentős mértékben csökkent a MÁV adósságállománya, és emelkedett a vállalatcsoport bevétele. Mint arról beszámoltunk, a kormány 2010-ben háromszázhúszmilliárd forint adósságállománnyal vette át a vasutat, a tartozás mára mintegy százmilliárd forinttal csökkent. Ebben jelentős szerepet játszott az állam is a részleges adósságkonszolidációval, az idei költségvetés például harmincötmilliárd forint hitel átvállalását tartalmazza. Ezzel együtt az átszervezéseknek is köszönhető, hogy 2011 óta érdemben csökkent a MÁV-nak juttatott állami költségtérítés.

A miniszter közölte: a cél továbbra is az, hogy a MÁV hatékonyan hasznosítsa az állami forrásokat. Vannak ugyanakkor még kihívások, leginkább a vasúti pályák felújítása és a járműállomány korszerűsítése területén, javítani kell továbbá a szolgáltatási színvonalat – emelte ki Seszták Miklós.

A kormány számára a legfontosabb pályafejlesztés a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújítása, a miniszter reményei szerint ez még ebben a ciklusban megvalósulhat. Lényegesnek tartotta emellett a hazai járműgyártás fejlesztését, illetve a magyar beszállítói kör erősítését. Ennek egyik példája a hazai fejlesztésű és gyártású új InterCity+ vasúti kocsi, amelyet tegnap is bemutatott a MÁV. Apró szépséghiba, hogy az Európai Unió által is támogatott program három éve kezdődött, a két prototípus jármű már elkészült, de még mindig nem álltak a kocsik forgalomba.

Dávid Ilona elmondta, hogy a MÁV tavaly egymillió 173 ezer vonatot közlekedtetett, és 139 millió-hétszáz utast szállított. Megemlítette a negyvenkét új elővárosi motorvonat beszerzését, továbbá azt is, hogy hétszáz vasúti kocsiban vezették be az ingyenes wifit. Az átszervezéssel egységesebb lett az eddig szétforgácsolt szervezet, a kevesebb döntési szint hatékonyabb működést eredményezett, véleménye szerint sikerült versenyképesebb vasutat kialakítani. Dávid Ilona tegnap nyolcvanöt vasúti szakembernek adott át kitüntetést a központi rendezvényen.