Gazdaság
Hatvan felé is megújul a vasútvonal
A nagyértékű beruházással felújítják az állomásokat, magasperonok épülnek, korszerűsödnek a biztosítóberendezések
Sikeresen lezárultak a közbeszerzési eljárások, így a jövő hónapban megkezdődhet a Rákos és Hatvan közötti vasútvonal felújítása. A vonal átépítése három kivitelezési szakaszban valósul meg, s egyben ez lesz a legnagyobb értékű vasúti beruházás az országban. A biztosítóberendezési és a pályaépítési munkákkal együtt a projekt költségvetése 151,5 milliárd forintot tesz ki. Ezen belül a biztosítóberendezések felújítása 23,55 milliárd, a Rákos–Gödöllő vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése kivitelezési munkálatainak költségvetése 62,92 milliárd, és a Gödöllő-Hatvan közötti infrastruktúra átépítése 65 milliárd forintba kerül. A beruházást az Európai Unió támogatja.
A biztosítóberendezések korszerűsítésekor a teljes vonalszakaszon – állomásokon, forgalmi kitérőkön, megállón és állomásközökben egyaránt – új, korszerű biztosítóberendezés, távközlés létesül, továbbá új utastájékoztató rendszer, tűz- és vagyonvédelmi rendszer épül ki.
A vonalszakaszon megépül az európai szabvány szerinti ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer. Megvalósul Pécel és Aszód állomás felvételi épületének, továbbá Isaszeg biztosítóberendezési üzemi épületének rekonstrukciója.
A projekt részeként 55 kilométer hosszon épül át a vasúti pálya, a vonalon óránként száz, százhúsz és százhatvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok. Az alacsonyabb sebesség a budapesti elővárosi részeken, illetve Aszód és Isaszeg között lesz jellemző, itt ugyanis az ívviszonyok nem engedik meg a nagyobb sebességet. A százhatvanas tempóra Aszód és Hatvan között teszik alkalmassá az infrastruktúrát a kivitelező cégek. Az engedélyezett tengelyterhelés 225 kiloNewton lesz.
A beruházás során korszerűsödnek az állomások és a megállóhelyek, valamint egy új megállóhely, Budapest-Városszélitelep létesül, és öt új külön szintű közúti kereszteződés épül. Megújul a villamos felsővezetéki és a térvilágítási rendszer is, és a projekt részét képezi Gödöllőn a HÉV-végállomás felújítása. Az állomásokon és megállóhelyeken peronok, aluljárók, perontetők, állomási előterek, autóbusz-fordulók épülnek. Ezen kívül P+R parkoló készül Bag, Galgahévíz, Városszélitelep és Rákoscsaba megállóhelyen, Pécel és Isaszeg állomáson. Bagon új gyalogos-felüljáró és felvételi épület készül. Jelenleg a Rákos–Hatvan vonal a második legforgalmasabb szakasz az országban, ahol jelentős a személy- és teherszállítás.