Gazdaság

Hatósági vizsgálat a Telenornál

Az egyoldalú szerződésmódosítás nem tetszett az ügyfeleknek

A szerződésmódosításból adódó felmondások száma nem emelkedett az elmúlt hetekben a Telenornál – közölte érdeklődésünkre a távközlési cég. A hírközlési hatóság azonban vizsgálatot indított a februári egyoldalú szerződésmódosítás miatt.

telenor
A cégek akár több ezer forinttal is többet fizethetnek (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Bejelentés alapján vizsgálja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Telenor február 19-i egyoldalú szerződésmódosításának jogszerűségét – tudtuk meg a hatóság illetékesétől. Az NMHH ennek alapján dönt arról, hogy indít-e hivatalból eljárást. Értesüléseink szerint a Gazdasági Versenyhivatalhoz ebben a témában négy bejelentés érkezett, amit továbbküldtek a hírközlési hatósághoz, mivel a szabályozás szerint ilyen ügyeket nem vizsgálnak. Mint arról beszámoltunk, a szolgáltató február 19-től két új tételt vezetett be az üzleti előfizetőknek: a kiegészítő havi díjat, amely a flottában levő készülékek számától és a telefonálási szokásoktól függően 200-1000 forint többletköltséget jelent készülékenként, és nem lebeszélhető, másrészt a kapcsolási díjat, amely sikeres hívásonként nettó három forint. Az áremelés a távközlési szolgáltató tájékoztatása szerint azt a célt szolgálja, hogy a közelmúltban megemelkedett költségeikre fedezetet találjanak. Az elmúlt hónapokban ugyanis nem várt kiadások adódtak: egyrészt a vállalat nagyszabású beruházásokat valósít meg, másrészt a forint árfolyamgyengülése is kedvezőtlenül érintette a Telenor beszerzési és üzemeltetési tevékenységét. Közölték azt is, hogy a hatályos jogszabályok szerint, az előfizetői szerződésben rögzített, a szerződésmódosításra vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően emeltek árat az üzleti ügyfelek számára, így erre hivatkozva nem mondhatják fel a szerződést, és nem is lehet bírósághoz fordulni. Az ügyfelek, leginkább azok, akik hűségnyilatkozatot írtak alá, ugyanakkor nehéz helyzetbe kerültek, ugyanis a szerződést fel lehet mondani, de ez nem díjtalan.


Az egyoldalú szerződésmódosítással viszont egy közepes cégnél havonta tízezer forinttal is emelkedhetnek a költségek. Lapunknak ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász, a Civil Összefogás Fórum szóvivője elmondta, önmagában az egyoldalú módosítás még nem lenne aggályos, viszont jogszabálysértő lehet a túlzott mértékű díjemelés, és az ügyfél igényt tarthatna a vonatkozó jogszabály nevesítésére, amely alapján a vállalat módosított. Figyelembe kell venni emellett, hogy az ügyfelek hűségnyilatkozatot köthettek, ami esetükben hátrányt jelenthet. Lomnici szerint meg lehet tenni azokat a lépéseket, hogy a bíróság az adott szerződés tisztességtelenségét kimondja.

Az ügyben megkérdeztük a Telenort is, a cég szerint a szerződésmódosításból adódó felmondások száma nem emelkedett az elmúlt hetekben. Álláspontjuk szerint az ügyfelek többsége elfogadta azokat a szolgáltatásokat (mobilinternet adatkeret és OneDrive felhőszolgáltatás), amelyeket a szerződésmódosítással egyidejűleg díjmentesen ajánlottak nekik.