Gazdaság

Hatékony irányítás, kevesebb késés

Pusztaszabolcs és Dombóvár között egy központból vezérelhetők majd a jelző-, a biztosítóberendezések és a váltók

Csökkenthetők a késések azokon a vasútvonalakon, ahol egy központból bonyolódik a forgalomirányítás. Pusztaszabolcs és Dombóvár között az utastájékoztató rendszerek is megújulnak.

pusztaszabolcs
Pusztaszabolcs állomáson is korszerűbb lesz az utastájékoztatás, megvalósul a várótermek távvezérelt nyitása és zárása, a Központi Forgalomirányító rendszer üzembe helyezésével a vasútvonalakon üzemzavar esetén hatékonyabb és gyorsabb lehet a menetrend szerinti közlekedés visszaállítása (Fotó: MH)

Az utasok és az üzemeltető vasúttársaság számára is érdemi változást hoz a Központi Forgalomirányító (KÖFI) rendszer kiépítése, amilyen jelenleg a Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti 110 kilométer hosszú vonalon épül. A beruházást euró­pai uniós támogatással a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. valósítja meg 7,36 milliárd forintból 2019 decemberéig. A rendszer lényege, hogy egy központból vezérelhetők távműködtetéssel valamennyi állomáson a jelző- és biztosítóberendezések, és a váltók is. Ezzel együtt a közlekedő szerelvények helyzetéről és a berendezések állapotáról folyamatos a visszajelzés.

A KÖFI telepítése a forgalomirányítási kérdéskörön túl egyéb szolgáltatási színvonal emelkedéssel is jár: megvalósul az utastájékoztató rendszerek korszerűsítése, a vonatforgalmi adatok közvetlen gépi felhasználása az utastájékoztatórendszerekben, továbbá megteremtődik a lehetőség a vonatforgalmi adatok átadására más közösségi közlekedési rendszerek felé. A KÖFI révén több helyen megtörténik a váltófűtési rendszer kiépítése, korszerűsítése is. Ezáltal a hideg időszakokban is pontosabbak lesznek a vonatok, nem akadályozza a közlekedést egy-egy elfagyott kitérő.

A vonalat üzemeltető MÁV Zrt. lapunkkal közölte, a forgalomirányító és a vonatszemélyzete között folyamatos a kapcsolattartás a rendszer részét képező korszerű kommunikációs eszközökön – mozdonyrádió, mobiltelefon, pályatelefon – keresztül. További előny, hogy a vonalon jelentkező, esetenként  a forgalmat is érintő üzemzavarok esetén hatékonyabb és gyorsabb a menetrend szerinti közlekedés visszaállítása.

Az új kamerarendszer segítségével a vagyonvédelem ( a tűz- és betörésjelzéssel együtt) is hatékonyabb, továbbá megvalósul a várótermek távvezérelt nyitása és zárása a Pusztaszabolcs és Dombóvár között található állomásokon.

A távvezérelhető várótermi ajtókra már jelenleg is van példa a dél-balatoni vonalon. Ennek lényege, hogy a várótermek ajtaját mágneszárral látták el, amely lehetőséget biztosít, hogy a várótermeket központilag lehet zárni és folyamatos felügyelet alatt tartani.