Gazdaság

Három órára lesz Belgrádtól Budapest

A magyarországi és a szerbiai szakaszon is két vágányon, a jelenleginél kétszer gyorsabban közlekedhetnek a személyszállító és a tehervonatok a felújítást követően

Hamarosan, a tervek szerint még ebben az évben megjelenik a kivitelezési tender a Budapest–Belgrád közötti vasútvonal hazai szakaszának az átépítésére, Szerbiában pedig jövő év elején kezdődik a felújítás.

vasút 20171120
Az átépítéssel a személyszállítás ötórás menetidő-rövidülést nyerhet (Fotó: MH)

Az orosz vasúti infrastruktúra-kezelő társaság, az RZD International újíthatja meg a Budapest–Belgrád vasútvonal negyven kilométer hosszú szerbiai szakaszát Ópázova (Stara Pazova) és Újvidék (Novi Sad) között. A Szerb Vasút és az orosz vállalat vezetői között a napokban megkötött szerződés értelmében a kivitelezők 247 millió dollárért, azaz mintegy 65 milliárd forintért korszerűsítik a vajdasági vasútvonalat. Az Iho.hu azt közölte, hogy a vonalon új második vágány épül, egyben a meglevő pálya is megújul. Béska (Beshka) településen új állomás épül, Karlóca (Sremski Karlovci), India (Indjija) és Pétervárad (Petrovaradin) állomásai pedig megújulnak. A beruházás várha­tóan jövő év elején kezdődik.

Mint arról múlt csütörtökön beszámoltunk, még az idén meghirdeti a vasútvonal magyarországi szakaszának a felújítására a tervezői és a kivitelezői közbeszerzési pályázatot a beruházás lebonyolításával megbízott Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. Ezen a héten Budapesten rendezik meg Kína és a kelet-közép-európai országok közötti csúcstalálkozót, és várhatóan azt követően jelenik meg a részvételi felhívás. A társaság két szakaszban hirdet tendert az Európai Unió és a magyar közbeszerzési irányelvek alapján. Idén a 151 kilométer hosszú Soroksár–Kelebia szakasz tervezési-kivitelezési eljárását hirdetik meg, 2019 első felében pedig a 15 kilométer hosszú Budapest-Ferencváros–Soroksár szakaszét.

A vonal átépülésével jelentős változásokra lehet számítani a vasúti személyszállítás és az árufuvarozás területén egyaránt. Előbbi esetében a két főváros közötti jelenlegi nyolcórás menetidő három órára csökkenhet. A pálya ugyanakkor leginkább az áruszállítás miatt épül át, mivel a görögországi Pireusz kikötőjébe érkező kínai konténerek egy része vasúton jut el az európai logisztikai központokba. A beruházáshoz a Kínai Exim Bank nyújt egymilliárd dolláros hitelt.

A jelenlegi egyvágányú vasútvonalon Magyarországon is megépül végig a második vágány. A legfontosabb műszaki paraméterek közé tartozik, hogy százhatvan kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények a magyar szakaszon, és 22,5 tonna lesz a megengedett tengelynyomás. A vasúti pálya geometriája, illetve az al- és felépítmény ugyanakkor kétszáz kilométeres sebességre lesz alkalmas. A magyar szakaszon jelenleg nyolcvannal, Szerbiában néhol még ennél is lassabban, ötvennel lehet közlekedni. Új lesz a biztosítóberendezés is – Szegedre kerül a központi forgalomirányítás –, átépülnek az állomások, mégpedig olyan módon, hogy a tárolóvágányokon 750 méter hosszú tehervonatok is elférjenek.