Gazdaság

Hamarosan kezdődik a belgrádi vasútvonal közös újjáépítése

Az árufuvarozás jut meghatározó szerephez

Nemsokára aláírhatják az érdekelt országok vezetői a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújítását, amely kínai hitelből valósul meg. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tegnap közölte: Magyarországnak az az érdeke, hogy a kínai áruk Európába juttatásának térképén minél hangsúlyosabban legyen jelen.

Végéhez ért a Budapest–Belgrád vasútvonal felújításával kapcsolatos megállapodás előkészítése, a politikai kérdésekben megállapodás született a felek között, és minden jel szerint ma olyan dokumentum születhet, amelyet már a jövő héten aláírhat a három ország miniszterelnöke – közölte tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a távirati irodával Pekingben, tárgyalásainak első napjának végén. A tárcavezető Vang Hsziao-taóval, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság alelnökével folytatott részletes egyeztető tárgyalást.

Szijjártó megerősítette, miután lényeges kérdésekben egyetértettek, meggyőződése, hogy a kormányközi szerződés konkrét formájában, végső szövegében is dűlőre jutnak. Ezt követően válik lehetővé, hogy a magyar kormány felhatalmazásával a jövő héten aláírhassák a nemzetközi megállapodást. A miniszter utalt rá, Kína, valamint a közép- és kelet-európai országok közelgő csúcstalálkozóján, amelyen 16 ország és a vendéglátó Kína miniszterelnöke vesz részt, a regionális együttműködés újabb lehetőségeit vitatják meg. „Büszkék vagyunk rá, hogy a találkozónak fontos magyar vonatkozása is lesz. Egy olyan infrastrukturális projektről tárgyalunk nagyjából két éve, amely a magyar vasúti beruházások között az elmúlt évtizedek legnagyobbja” – jelentette ki. Szijjártó Péter kiemelte, a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása nem elsősorban a személyi közlekedés, hanem a teherszállítás miatt fontos, és kifejezi, hogy Kína az Egy övezet egy út elnevezésű, Kínát Európával fizikai és gazdasági értelemben összekötő hosszú távra szóló koncepciójában Közép-Európának kiemelt szerepet szán. „Magyarországnak az az érdeke, hogy a kínai áruk Európába juttatásának térképén minél hangsúlyosabban legyen jelen. Ehhez pedig arra van szükség, hogy a görögországi kikötőket Nyugat-Európával összekötő folyosó Szerbián és Magyarországon keresztül húzódjon” – közölte Szijjártó Péter.