Gazdaság
Gyorsuló közlekedési beruházások
Várhatóan kétszázhúszmilliárd forint értékű vasúti és közúti beruházás közbeszerzési kiírása jelenik meg – közölte Tasó László

Tasó László (Fotó: Csudai Sándor)
Csaknem nettó kétszázhúszmilliárd forint értékű közúti és vasúti beruházás közbeszerzési kiírása jelenik meg a napokban – adta hírül tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Eredményes lebonyolítás esetén jövőre folytatódhat a dél-balatoni vasúti rekonstrukció, megkezdődik a Kelenföld–Százhalombatta vonal átépítése és az esztergomi vonal villamosítása. A közúti beruházások közül a programban szerepel az M30, M35 és M85-ös autóút továbbépítése, valamint a 21-es főút részleges bővítése Heves és Nógrád megyében.
Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a kormány kiemelt infrastrukturális célkitűzései közé tartozik a megyei jogú városok bekapcsolása a gyorsforgalmiút-hálózatba, az országhatárokig még hiányzó szakaszok, a kiemelt térségi utak kiépítése és kapacitásbővítése, a vasút szolgáltatási színvonalának folyamatos, versenyképességet erősítő növelése.
A részletekről a tárca annyit közölt, hogy a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti ötvenkét kilométer hosszú vasútvonal a tervek szerint 2018-ig újul meg. Ezért és az eddigi beruházások eredményeként Budapest és Keszthely között a korábbiakhoz – például a 2010-es állapothoz – képest negyvenöt perccel csökkenhet a menetidő.
Az esztergomi vonal villamosításakor megújul Esztergom állomás épülete és előtere, és mellé épül az új autóbusz-állomás. Dorogon szintén autóbuszos átszállási pont létesül.
A várhatóan a 2017-es iskolakezdésre lezáruló munkálatok nem járnak a korábbiakhoz hasonló, jelentős vágányzárakkal – közölte a szaktárca. Kelenföld és Százhalombatta között a vasúti pálya, a felsővezeték-rendszer és az állomások is teljesen megújulnak, utóbbiaknál ötvenöt centiméter magas peronok segítik a le- és felszállást. A 2020-ig befejeződő beruházáshoz Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból nyert el támogatást.
Tasó László bejelentette azt is, ehhez hasonló léptékű fejlesztés lesz Debrecen és az országhatár között az új autópálya megépítése. Az M35-ös 25,6 kilométer hosszan épül tovább Berettyóújfaluig, és a projekt részét képezi a debreceni repülőteret a sztrádához kapcsoló új út is. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program támogatásával jövőre megkezdődik az M30-as autóút Tornyosnémeti–országhatár közötti szakaszának építése is. Az M85-ös átfogó fejlesztése a Csornát elkerülő szakasz II. ütemével folytatódik.
A 21-es főút három szakaszát közel tizenöt kilométeren kétszer kétsávos, kiemelt főúttá építik át külön szintű forgalmi csomópontokkal, turbó körforgalmakkal Heves és Nógrád megyében.