Gazdaság

Gyorsabb lesz a vasút Pusztaszabolcs felé

Százhalombatta és Ercsi között új nyomvonalon épülnek vágányok, és százhatvannal is közlekedhetnek a vonatok

Ütemezetten és tempósan zajlik a Kelenföld és Pusztaszabolcs közötti vonal felújítása, a mintegy ötven kilométer hosszú szakaszon minden megújul 2020 végéig. A pálya, az állomások, a biztosítóberendezés is.

vasút 20190217
A töredezett járdákat magasított peron váltja, ahová liftek és aluljárók vezetnek (Fotó: MTI - Máthé Zoltán)

Március végéig lesz érvényben a vágányzár a Kelenföld és Érd-felső közötti vasútvonalon, ezt követően a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a MÁV Zrt. átadja a forgalomnak. Mint arról a NIF lapunkat tájékoztatta, az átépítés alatt levő Kelenföld–Százhalombatta vonal 2020 év végéig készül el, és ekkor végeznek a kivitelezők a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal felújításával is. A két beruházás összességében mintegy 173 mil­liárd forintba kerül, ennek 85 százalékának finanszírozására az Európai Unió nyújt anyagi támogatást. Ezen belül a Kelenföld–Százhalombatta vonal átépítése – az új ETCS2 biztosítóberendezéssel együtt – 68 milliárd forintba, a Százhalombatta–Pusztaszabolcs közötti szakasz pedig 105 milliárd forintba kerül.

Kelenföld és Százhalombatta között megtörténik a 20,5 kilométer hosszú vasúti pálya teljes átépítése, amelyen ezt követően nagyrészt 120 kilométeres óránkénti sebességgel lehet közlekedni, 225 kiloNewton tengelyterhelés mellett. Az állomásokon és megállóhelyeken 55 centiméter magas peronok, peronaluljárók, rámpák, liftek és perontetők épülnek korszerű térvilágítás-rendszerrel. A felsővezeték-rendszer teljes hosszban átépül. A pálya- és állomásépítés 51,35 mil­liárd, míg az ETCS2 bevezetése 16,63 milliárd forintba kerül.

Százhalombatta és Pusztaszabolcs között a vonal fejlesztése két részre bontva zajlik, a munkálatok, így a pálya korszerűsítése, valamint az új elektronikus biztosítóberendezés, korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszer kiépítése a tervezett ütemezés szerint zajlik – közölte a NIF. Az egyik projekt a Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti 15,7 kilométer hosszú vonal átépítése. Itt körülbelül 12 kilométeren új nyomvonalon épül vasúti pálya, Százhalombatta állomáson új magasperonok létesültek, az aluljáró már részben megépült. Hamarosan megkezdődik a forgalmi épület felőli állomási oldal átépítése is, valamint az aluljáró is tovább épül az állomás és a létesítendő P+R parkoló felé. Az Iparos úti műtárgy hídfőinél az előkészítő munkálatok szintén megkezdődtek. Az átépítés után 120–160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok, az átadás 2020 nyarán várható. Ez a szakasz 48,18 milliárd forintért épül át. Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között 12,2 kilométernyi pálya újul meg, és végig százhatvannal közlekedhetnek a szerelvények. A NIF közölte, itt az állomások kivételével a pálya átépítése befejeződött, és újra normál menetrend szerint közlekednek a vonatok mind a két vágányon. Ennek a szakasznak az átépítése 38 milliárd forintba kerül, a teljes vonalon 18,66 milliárd forintot tesz ki az új biztosítóberendezés átépítése. A 12,2 kilométer hosszú vonal felújítási munkálatai 2020 nyarán fejeződnek be.