Gazdaság
Gyors ütemben épülnek a hazai autópályák
A legtöbb útépítésre nem jut európai uniós támogatás, ezért a költségvetés finanszírozza azokat, amelyek százmilliárd forintot jócskán meghaladó tételeket tesznek ki

Újabb lendületet vett a gyorsforgalmi utak építése az elmúlt hetekben, miközben ebben az évben is jelentős beruházások készülnek el. Mint arról már beszámoltunk, a hazai közúthálózat fejlesztésére a következő években hazai és európai uniós pénzekkel együtt mintegy 2500 milliárd forint jut. A kormány csaknem ezer kilométernyi új gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti szakasz megvalósításáról döntött, 2022-ig. Kiemelt közlekedésfejlesztési törekvés az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszainak kiépítése.
Mivel a legtöbb útra nem jut európai uniós támogatás, a költségvetés fizeti ezeket a beruházásokat, amelyek egyenként is jócskán százmilliárd forintot meghaladó tételek. Ezeken belül a határokig épülő autópályák nemcsak a nemzetközi, illetve a tranzitforgalom lebonyolítása miatt fontosak, hanem a térség jobb, gyorsabb és biztonságosabb megközelíthetősége okán is. Nyugat-Magyarországon kiemelt beruházásnak számít a Csorna és Sopron közötti, 57,5 kilométer hosszú, 2x2 sávos út megépítése. Sopron és a térség számára – mint ahogy Firtl Mátyás országgyűlési képviselő a múlt heti alapkőletételen fogalmazott – egyenesen létérdek, és gazdasági fordulatot hozhat az út megépítése. A 171 milliárd forintos beruházás azért is fontos, mert a 85-ös számú a Dunántúl és Nyugat-Magyarország egyik legforgalmasabb útja.
Gazdasági és turisztikai szempontból szinte ezzel egyenértékű az M44-es megépítése Kecskemét és Békéscsaba között, amellyel jelentősen javul a déli megyék elérhetősége, ahol ez lesz az első gyorsforgalmi összeköttetés. Az M44-esnek jelenleg az első, 62 kilométer hosszú szakasza épül, ennek a költségvetése 145 milliárd forint. Ugyancsak gyorsforgalmi elérhetőséghez jut Zalaegerszeg is. A 45 kilométer hosszúra tervezett, 2x2 sávos M76-os autóút az M7-es autópálya és a zalai megyeszékhely között épül meg, mintegy 170 milliárd forintért. Az út részben új nyomvonalon létesül, és érinti a sármelléki repülőteret is. Szintén a napokban kezdték építeni az M30-as Miskolc és Hidasnémeti közötti szakasza. Az 57 kilométer hosszú autópálya építési költsége nettó 179 milliárd forint, ezzel viszont elkészül a hiányzó láncszem – a már kész Tornyosnémeti-országhatár közötti szakasszal – a Budapest és Kassa közötti autópályán.
Nyugat-Magyarországon még egy fontos út építése kezdődött meg, méghozzá az M8-as Körmend és Rábafüzes között. Az új 2×1 sávos – autópályává fejleszthető – gyorsforgalmi út 62 milliárd forintért készül. A napokban átadták a Várpalotát elkerülő új gyorsforgalmi utat, így összefüggően 2×2 sávon lehet haladni Székesfehérvár és Veszprém között. Emellett Várpalota is mentesül az átmenő forgalom zajától és a légszennyezéstől.
Hamarosan tovább folytatódik az M4-es autóút építése
Megkezdődik az M4-es autóút Cegléd és Abony közötti szakaszának az építése, tavasztól már dolgoznak a munkagépek a 17,6 kilométer hosszú szakaszon, amely 6,1 kilométer hosszon új nyomvonalon, 11,5 kilométeren pedig a meglevő 2×1 sávos szakasz bővítésével készül el. Az utat a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. úgy tervezte hogy az a későbbiekben óránkénti 110 kilométeres sebességű autópályává fejleszthető legyen. Az új út nettó 26,31 milliárd forintért a tervek szerint 2019 negyedik negyedévére készül el. Így a közbenső települések mellett javul a térség, egyben Szolnok megközelíthetősége és gazdasági helyzete. Ide tartozik, hogy a tervezettnél tíz nappal korábban, már a hét közepétől használatba vehetik az autósok a 47-es főút hódmezővásárhelyi szakaszát – jelentette be tegnap Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a távirati iroda beszámolója szerint.