Gazdaság
Folyamatos gyártás a VW-nél
Nincsenek veszélyben munkahelyek – A tulajdonosok ellenőrizhetik, kell-e utólag javítani az autójukat

Az Európai Unió területén nyolcmillió olyan dízelüzemű jármű közlekedik, amelybe emissziós értéket manipuláló szoftvert telepített a gyártó – tájékoztatta a Volkswagen (VW) vezetése a német törvényhozást. A Reuters hírügynökség által idézett levél szerint az 1,2-es, 1,6-os és 2,0 literes, EA189 dízelmotorral ellátott autók érintettek. A VW-ügy egyelőre nem fenyeget munkahelyeket a konszernnél – mondta tegnap a távirati iroda beszámolója szerint Bernd Osterloh, a társaság üzemi tanácsának elnöke Wolfsburgban, a központi gyártóbázison mintegy húszezer munkavállaló előtt tartott üzemi gyűlésen. Közölte azt is, hogy pillanatnyilag az alkalmazottak és a kölcsönzött munkavállalók állását sem fenyegeti a dízelbotrány, és a társaság vezetése mindent megtesz a munkahelyek megőrzéséért. A tizenkét márkát összefogó VW világszerte nagyjából hatszázezer embert foglalkoztat, több mint hetvenötezret Wolfsburgban. A hosszabb távú hatások viszont kiszámíthatatlanok, mert nem látható előre, hogy miként változik a társaság megítélése a vásárlók körében. Az elnök közölte: a Volkswagen márka eredményét biztosan rontja az ügy, de az üzem nem engedi, hogy a beosztott dolgozókra helyezzék a válság minden terhét, és alaposan megnézi, hogy miként alakul a vezetők bónusza. „Az biztos, hogy mi nem álljuk a számlát egy csoport menedzser helytelen magatartása miatt” – hangsúlyozta.
Matthias Müller vezérigazgató szerint felülvizsgálják az összes tervezett beruházást, és tovább szigorítják a már korábban elindított költségcsökkentési programot. A dízelügy gyors és kíméletlen feltárását ígérte és hangsúlyozta, hogy az érintett gépkocsik mind biztonságosak és működőképesek. „Ez Wolfsburg számára azt jelenti, hogy folytatódhat a gyártás” – hangsúlyozta Matthias Müller.
A VW online felületet hozott létre, hogy ügyfelei maguk ellenőrizhessék, járművükön el kell-e végeztetni a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos utólagos javítást. Az ellenőrzés magyar nyelven is elérhető www.volkswagen.hu oldalról egy további kattintással.
A Bloomberg szerint a FIAT 500-1500 eurót fizetne azoknak az olasz autósoknak, akik a Volkswagen-márkákhoz tartozó autóikat FIAT-okra cserélnék.
Pontatlan a mérés
A jelenlegi tesztelési módszertan nem alkalmas a károsanyag-kibocsátás valóságos értékének meghatározására, sőt, közelítésére sem. Az Európai Unióban (EU) bevezetendő, valós vezetési cikluson alapuló módszer sokkal pontosabb információt fog adni a fogyasztóknak, de ez sem tudja teljes mértékben kompenzálni az egyes járművezetők vezetési stílusa közti különbséget – adta hírül tegnap a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció vezetése. Az EU 2020-ra célul tűzte ki a kilométerenkénti kilencvenöt grammos szén-dioxid-kibocsátás elérését. A dízelmotorokat sújtó bármilyen intézkedés jelentősen veszélyeztetné ennek a célnak az elérését. Minden szigorítás esetében a fejlesztésekre időt kell hagyni – tudatták az érdekképviseletek.
Készenlétben: jöhet a Tesla
Rendszeresebbé, közvetlenebbé kell tenni a kapcsolatot a Tesla autógyárral, hogy fel legyünk készülve, ha döntenek a cég kapacitásbővítéséről – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az M1-en. Az elektromosautó-gyártó már működtet egy gyárat Hollandiában, ezzel együtt Elon Musk vezérigazgató szerint már a jövő év elején elkezdhetik keresni az új gyártóhelyszíneket a kontinensen. Ez jó lehetőséget jelentene Magyarországnak, mivel az iparban meghatározó a járműgyártás. A tárcavezető arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegyék a kapcsolatot a magyar befektetésösztönző ügynökség és a Tesla között, hogy ha konkrét döntés lesz a cég kapacitásbővítéséről, akkor erre fel legyenek készülve.