Gazdaság
Felveszik a versenyt a kis fogyasztású autók a hibridekkel
Az elektromos járműveknek is mérhető a károsanyag-kibocsátásuk
Mind többen választanak alacsony károsanyag-kibocsátású autót, részint azért, hogy kevésbé szennyezzék a környezetet, másrészt viszont, hogy a szigorítások ellenére is be tudjanak hajtani a belvárosokba. A német szövetség, a Verkehrsclub Deutschland (VCD) idén is elkészítette listáját azokról az autókról, amelyek keveset fogyasztanak, és kevés káros anyagot bocsátanak ki. Mint arról a portfolio.hu beszámolt, a közhasznú környezetvédelmi szövetség a tisztán elektromos mellett a benzin-hibrid, földgázüzemű vagy kicsi és hatékony benzinmotorral hajtott autókat ajánlja, a dízelmotoros és a közvetlen befecskendezéses benzinmotoros autók vásárlásáról viszont lebeszéli a vevőket. A VCD listáján 34 autó szerepel, ebből hat benzin-hibrid, öt gázüzemű, tizenhárom benzines és tíz tisztán elektromos. Dízelüzemű autó viszont nincs, ugyanis közülük a szövetség tájékoztatása szerint egy sincs olyan, amelynek nitrogén-oxid-kibocsátása valós körülmények esetén az Euro6-os környezetvédelmi határérték alatt maradna.
A lista összeállításakor a VCD azokat az autókat vette figyelembe, amelyek szén-dioxid (CO2) kibocsátása valós körülmények között kilométerenként kevesebb mint 150 gramm, és az autók nem lehetnek hangosabbak 73 decibelnél. A benzin-hibrid kategóriába csak japán (Lexus, Toyota) modellek kerültek. Ezeknél a gyártók három-négy literes fogyasztást adnak meg száz kilométerenként, a valóságban azonban öt-hat literrel közlekednek. A CO2-kibocsátás itt egy kivételével – amely növelt teljesítményű változat az alaphoz képest – minden ajánlott autónál 150 gramm alatt marad kilométerenként. Itt a legtisztább 93, míg a legkevésbé az 135 gramm CO2-ot bocsát ki.
A földgázüzemű autók közé a Volkswagen és az Audi egyes modelljei kerültek be. A katalógusokban három-négy literes fogyasztás szerepel, a valóságban azonban inkább négy-öt liter üzemanyagnak megfelelő az gépkocsik fogyasztása a VDC szerint. Az autók CO2-kibocsátása itt is bőven 150-es határon belül marad, a kibocsátási értékek 106 és 126 gramm között alakulnak.
A benzines kisautók kategóriájába elsősorban francia és japán (Citroen, Peugeot, Renault, Honda, Toyota), illetve egy német (Volkswagen) márkák típusai kerültek be. Ezek fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is relatíve alacsony. A gyártók 3,8-5 literes átlagfogyasztással reklámozzák ezeket az autókat, a valóságban azonban jóval öt liter feletti a fogyasztás száz kilométeren. A listára a VCD besorolása alapján itt is csak olyan autók kerülhettek fel, amelyeknek CO2-kibocsátása 150 gramm alatt van. Itt a legtisztább jármű 130, míg a leginkább környezetszennyező 149 grammot bocsát ki.
Ha csak azt vennénk figyelembe, hogy helyben mennyi káros anyagot bocsátanak ki az elektromos autók, akkor alapból mindegyiknek a listán lenne a helye, a VCD szakemberei azonban azzal is kalkuláltak, hogy a német árammixet alapul véve mEnnyi káros anyag kerül a levegőbe azzal, hogy az elektromos autók energiát fogyasztanak. A listán szereplő kis- és közepes méretű autók (BMW, Mercedes, Hyundai, Citroen, Peugeot, Renault, Smart, Volkswagen) még így is jóval kisebb károsanyag-kibocsátásért felelősek, mint a benzines, a gázüzemű vagy a hibrid autók. Itt a legkisebb kibocsátás mindössze 89 gramm, de a leginkább környezetszennyező e-autó is 133 grammal közlekedik.
Biztatja a német gyártókat Merkel
Az ágazat iránti bizalmat megtépázó dízelbotrány után a német autóiparnak a lehető leggyorsabban vissza kell szereznie szavahihetőségét – mondta tegnap Angela Merkel német kancellár a 67. frankfurti nemzetközi autókiállítás megnyitóján. Az MTI beszámolója szerint hangsúlyozta, hogy a német autóipar évi 120 milliárd euró (37,2 ezer milliárd forint) értéket állít elő. Kiemelte: biztató, hogy az elektromos és hibrid meghajtással kapcsolatban Németországból származik a világon benyújtott szabadalmak egyharmada. (PGI)