Gazdaság

Felpörgetett GYSEV-járműbeszerzés

Új, harmadik generációs motorvonatok és felújított InterCity-kocsik

Felgyorsította járműbeszerzési programját a nyugat-magyarországi Győr-Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., hamarosan megújul az InterCity-flotta, jövőre pedig nemzetközi szinten is korszerűnek számító motorvonatokat helyeznek forgalomba.

vasúti kocsi 20160905
Akár már szeptemberben forgalomba állhatnak a  felújított vasúti kocsik(Fotó: MH)

Már ősszel igénybe vehetik az utasok a fővárosból Szombathelyre és Sopronba tartó InterCity (IC) járatokon az osztrákoktól vásárolt, felújított kocsikat, ami valódi minőségi változást hoz – tájékoztatta lapunkat a vasúttársaság illetékese. A GYSEV még tavasszal vásárolt 26 használt, ám korszerű IC-kocsit az Osztrák Szövetségi Vasúttársaságtól, amelyeket teljesen felújítanak. Értesüléseink szerint a futópróbák már zajlanak, így elképzelhető, hogy az első járművek a hónap végén forgalomba állnak. A fülkés kialakítású kocsikban 66 ülőhely található, a járművek klimatizáltak, zárt rendszerű WC-vel rendelkeznek, típusengedélyük szerint óránként kétszáz kilométeres sebességgel lehet velük közlekedni. Ilyen gyorsan ugyan nem, de százhatvannal lehet menni Tata és Győr között, így a GYSEV járatainál – mivel a jelenlegi vonatok csak száznegyvennel haladhatnak – öt perccel csökkenhet a menetidő. Nyolc kocsiban 11 fülkéből öt első osztályú lesz, ahol újrakárpitozott ülések, beépített olvasólámpák szolgálják az utasok kényelmét, emellett szőnyegek, üvegpolcok és függönyök emelik az utazás színvonalát.

Ennél is jelentősebb beruházás, hogy a társaság tíz vadonatúj, harmadik generációs elővárosi motorvonatot vásárol. Ezzel húszra emelkedik a korszerű motorvonatok száma a GYSEV-nél. Ezt megelőzően a társaság 2013 és 2015 között vásárolt Flirt motorvonatokat, amelyek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, a Sopron–Győr és a Szombathely–Rajka vonalon közlekednek.

A tervek szerint az első új járművet 2018 márciusában, a tizedik vonatot pedig 2019 januárjáig szállítja le a Stadler, a kocsiszekrények Szolnokon készülnek, a végső összeszerelés pedig ebben az esetben is a cég lengyelországi üzemében lesz. A beszerzést százszázalékos uniós támogatással bonyolítják le, összesen 21,7 milliárd forint értékben.

Mint azt a társaság a napokban hírül adta, az új járművek az előző generációs motorvonatokhoz képest 2,8 méterrel hosszabbak, aminek köszönhetően a mozgássérültmosdó mellett egy további, hagyományos kialakítású mellékhelyiség is helyet kapott a szerelvényben, ahol egyébként 208 ülőhely található. A harmadik generációs Flirt-öket is tágas, többfunkciós beszállóterek jellemzik, amelyek gyors utascserét és az éppen aktuális igényeknek megfelelő felhasználást tesznek lehetővé. A multifunkciós tereknek, illetve a kilencvenszázalékos alacsonypadlós hányadnak köszönhetően mind a kerekesszékkel, mind a kerékpárral vagy babakocsival utazók is kényelmesen használhatják a szerelvényeket. A vonatok a kor szellemében légkondicionálóval, korszerű utastájékoztató és kamerarendszerrel, wifivel, mobiltelefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, továbbá a regio-nális közlekedéshez alkalmas, páholyos elrendezésű ülésekkel lesznek felszerelve .