Gazdaság
Felfutott az európai autóipar
Magyarországon is fokozták termelésüket a gyártók, emellett az új járművek iránti igény is növekszik

Európa gazdasági és politikai problémái ellenére töretlen az autóipar felívelése, a termelés és az érdeklődés az új modellek iránt eddig talán soha nem tapasztalt magasságokba emelkedett. Noha az évtized első felében az európai autógyárak profitját leginkább a tengerentúli és a távol-keleti kereslet hizlalta, mára az európai fogyasztók – leginkább Nyugat-Európában – is „magukhoz tértek”, így emelkedik a legújabb modellek iránti igény.
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint májusban 15,5 százalékkal emelkedett a forgalomba állított új személygépkocsik száma a kontinensen. Az Európai Unióban és az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) 1 millió 330 ezer 599 autót helyeztek forgalomba. Az unióban 16 százalékkal, csaknem 1,3 millióra emelkedett az új gépkocsik száma. Magyarországon is hasonló tendencia figyelhető meg, hiszen nálunk májusban 44,8 százalékkal, 8506-ra, az év első öt hónapjában pedig 22,2 százalékkal, 36 267-re emelkedett az üzembe helyezett új autók száma. A jelentősebb piacok közül a legerősebb, 27,3 százalékos növekedést Olaszország könyvelhette el, míg Franciaországban 22,3 százalékkal, Spanyolországban 20,9 százalékkal, Németországban 11,9 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 2,5 százalékkal emelkedett az új négykerekűek száma. Üröm az örömben, hogy a szigetországban a Brexittel kapcsolatos bizonytalanság az autóvásárlásoknál is megmutatkozott. A Brit Autógyártók és -kereskedők Szövetsége szerint júniusban már az előző év azonos hónapjához képest 0,8 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma – adta hírül a távirati iroda. Ennek némileg ellentmond, hogy májusban igen nagy ütemben, 26 százalékkal nőtt a brit járműipar termelése éves szinten, ami leginkább viszont az export növekedésével volt indokolható. A brit autókivitel ugyanakkor lényegesen visszaeshet, ha Nagy-Britannia elveszíti a szabad, vámmentes bejutást az európai piacra a Brexit miatt. Ebből adódóan nem volt meglepő, hogy a jórészt külföldi tulajdonban lévő brit járműipari cégek erőteljes kampányt fejtettek ki a britek meggyőzésére, hogy szavazzanak az uniós tagság mellett. A június 23-án tartott népszavazás eredményének ismeretében a járműgyártók most garanciákat várnak arra, hogy továbbra is korlátozás nélkül juthatnak be legnagyobb piacukra.
Dinamikusan emelkedik a termelés a legnagyobb európai autógyártóknál, így a Daimlernél, a BMW- és a Volkswagen-csoportnál, valamint a francia PSA-nál, ebből adódóan azokban az országokban is, ahol ezek a cégek jelen vannak. Csehországban az első öt hónapban 13 százalékkal több gépkocsit gyártottak, mint a múlt év azonos időszakában. Oroszországban négy százalékot meghaladó mértékben nőtt az autógyártás éves szinten májusban, azzal együtt, hogy az első öt hónapban a gyártott gépkocsik száma 10,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Romániában is visszaesés volt, az idei év első öt hónapjában 6,9 százalékkal csökkent a járműgyártás, ami döntően abból adódott, hogy az év első felében csökkent a belső kereslet.
Nálunk is stagnálás volt tapasztalható az év elején, ami viszont nem elsősorban a kereslet visszaeséséből adódott. Két nagy cég ugyanis, az Audi és a Mercedes márkát gyártó Daimler is májusra igazította a nálunk készülő autók „ráncfelvarrását”, vagyis a modellfrissítést. Ez átmeneti lassulást okozott az autógyártásban, így az iparban is. Ebből adódóan megfigyelhető viszont a rendkívül szoros összefüggés a magyar ipari növekedés és az autógyárak működése között. Az év eleji leállások és átalakítások miatt ugyanis a hazai ipari termelés alig-alig növekedett, áprilisban volt az első lényeges javulás, amikor a kibocsátás 5,4 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képet. Májusban ugyanakkor ismét szárnyra kapott az ipar, a növekedés 9,2 százalékos volt. Ez egybeesik a Mercedes és az Audi termelésének felfutásával A szentgotthárdi Opel vezetése éppen a napokban jelentette be, hogy a gyár az idén 650 ezer motort készít a tervek szerint, ez azt jelenti, hogy a márka európai piacra szánt járműveinek hatvan-hetven százalékát innen látja el motorral.