Gazdaság
Február elsejétől változik az útdíjrendszer
Bővül a megyei matricák hatóköre, segítség a nagycsaládosoknak

Az egy hónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ismét ingyenes lesz – közölte tegnap Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára. A legfontosabb változások közé tartozik, hogy a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a határ utáni első csomópontig érvényesek. Így például az M1 Fejér megyei és az M7 Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatók. A Budapest és Győr vagy Siófok között rendszeresen közlekedőknek négy helyett elegendő három megyei matricát váltaniuk. A balatonvilágosi csomópont pedig két matricával is elérhető a fővárosból. A szakminisztérium tájékoztatása szerint a változtatás révén a Bács-Kiskun megyei matricával igénybe vehető hálózat negyven kilométerrel, a Borsod, Csongrád, Hajdú-Bihar, és Heves megyei matricával használható hálózat hossza pedig 25-30 kilométerrel növekszik. Februártól a Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, a csongrádival Kiskunfélegyháza, vagy a hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros.
Fónagy János közölte: a kormány úgy döntött, hogy ingyenes lesz a 4. számú főútnak Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérig, mintegy nyolcszáz méter hosszú szakasza, így a légikikötőt díjmentesen lehet elérni. Az M86-os autóút szombathelyi – Szombathely és Szeleste között – szakaszának és a 61-es főút kaposvári elkerülő főútjának esetében a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolatok megépítéséig nem kell díjat fizetni. Mindez előbbi esetében 2016-ot jelent, ugyanis addig megépül Csorna és Szombathely között az M86-os, a kaposvári elkerülőt használók számára pedig minden bizonnyal 2018-ig lesz könnyítés. Akkorra ugyanis átépülhet a somogyi megyeszékhely és az M7-es közötti 67-es főút, ahol még három elkerülő utat kell megépíteni ahhoz, hogy a létesítményt gyorsforgalmiként lehessen használni. A kormány döntött arról is, hogy a Megyeri híd mintájára a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hidak használatát is díjmentessé teszi. Az M1-M7 közös fővárosi bevezető szakasza viszont nem lesz ingyenes, mint ahogy például az M15-ös sem, vagy Tatabánya és Tata között az M1-es, amelyért a Komárom-Esztergom Megyei közgyűlés lobbizott.
Fónagy János ezzel együtt elmondta, hogy a fejlesztési minisztérium az elmúlt hetekben folyamatosan gyűjtötte az e-matricás rendszer január elsejétől érvényes kiterjesztésének próbaüzemi tapasztalatait. A tárca a közelmúltban 42 szakmai érdekképviselet és tudományos szervezet, közlekedési és más közszolgáltató vállalat, önkormányzat és önkormányzati szövetség véleményét is meghallgatta. Arról is döntöttek, hogy eltörlik az 1470 forintos eljárási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben – közölte. Azok, akik januárban díjfizetés nélkül hajtottak díjköteles szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek ha február végéig éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben szokásos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük. A kormány a négy vagy többgyermekes nagycsaládok és mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosít a D2 és D1 kategóriák közti különbség megtérítése érdekében, de ennek a jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg.
Pártreakciók
MSZP
Az MSZP megtartja az útdíj miatt január 30-ra tervezett félpályás útlezárást. Az ellenzéki párt szerint a kormány egyetlen döntést hozhat: díjmentessé teszi a január 1-jétől fizetőssé vált útszakaszokat. Ezt Tóbiás József, az MSZP elnök-frakcióvezetője mondta csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
A pártelnök értékelése szerint "a kormány felelőtlenül szórakozik emberi életekkel". Szerinte Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára beismerte, hogy szakmailag megalapozatlan, végiggondolatlan, kapkodó döntést hozott a kormány.
Együtt
Az Együtt szerint az útdíj idén bevezetett rendszere helyett vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz, amikor még például az M0-s használata teljes egészében ingyenes volt. Hajdu Nóra, az ellenzéki párt elnökségi tagja csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: dilettantizmusról árulkodik, hogy a mindössze hetekkel ezelőtt bevezetett szabályozás módosítására kényszerült a kormány, beismerve a rendszer tarthatatlanságát számos ponton.
Szerinte az, hogy az eladott e-matricák 65 százalékát Pest megyében váltották meg, arra utal, hogy a kabinet a fővárossal és a központi régióval fizetteti ki saját dilettantizmusát.
Jobbik
A Jobbik szerint az útdíjkiterjesztés teljes eltörlésére lenne szükség, s azt követően lehetne különböző koncepciókról vitatkozni. Z. Kárpát Dániel, a párt frakcióvezető-helyettese csütörtökön sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy alapvetően elhibázottnak tekintik azútdíjat, amely ellentétes az alapcélokkal, hiszen például az elkerülő utakról éppen oda viszi a forgalmat, ahonnan el akarnák terelni. Indokolatlannak nevezte a plusz terheket, mondván, a költségvetés nem azon áll, hogy ezek befolynak-e.