Gazdaság
Február 1-én módosul az útdíjrendelet
A kormány szerint az autósok hetven százaléka veheti olcsóbban igénybe az autópályákat
![Forrás: mh MSZP útlezárás 576 útdíj](https://static.magyarhirlap.hu/mh/webimage/1/8/9/0/9/wimage/mszp_utlezaras_576_utdij.jpg)
Tüntetett az MSZP
Eközben a Magyar Szocialista Párt országszerte több helyszínen tartott demonstrációt a városokat elkerülő útszakaszok díjmentességét követelve. Budapesten, illetve Pest megyében az M3-as és az M0-s találkozásánál, valamint Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, Debrecen és Nyíregyháza térségében félpályás útlezárással, Kecskeméten figyelemfelkeltő akcióval tiltakoztak. Mint azt Tóbiás József pártelnök-frakcióvezető a távirati iroda tájékoztatása szerint elmondta, igazságtalan és aránytalan az útdíjrendszer. A párt által szervezett országos útdíjellenes demonstráció zárásaként a budapesti és a Pest megyei szocialisták petíciót adtak át a Miniszterelnökség közkapcsolati munkatársainak a Kossuth Lajos téren. Közölte, azt követelik, hogy ne kelljen útdíjat fizetni azoknak az utaknak a használatáért, amelyekért tavaly sem kellett, így az M0-s autóúton és a bevezető autópálya-szakaszokon, továbbá azt is követelik, tegyék arányossá a megyei matricák rendszerét.
Fidesz: Olcsóbb a rendszer
A Fidesz szerint az új útdíj-rendszerben az autósok hetven százaléka olcsóbban veheti igénybe az autópálya- és gyorsforgalmi úthálózatot, így akár több tízezer forintot spórolhatnak meg évente, még az újonnan fizetőssé vált szakaszokat beszámítva is.
Teljesült a szükséges minimum
5 perces interjú: Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke
– Mi a véleményük az év eleje óta érvényben levő megyei matricarendszerről?
– Az, hogy az autósoknak van választási lehetőségük: vásárolhatnak megyei, heti, havi vagy éves matricát, egyértelműen kedvező, üdvözöljük a változást. Lényegesen olcsóbb lett azok számára a gyorsforgalmi utak használata, akik egy nagyváros, így például Pécs, Siófok vagy Fonyód körzetéből járnak munkába. A negyvenháromezer forintba kerülő éves matrica helyett ötezer forintért is használhatják az autópályát egész évben.
– A február 1-jétől hatályos változásokat elegendőnek tartja a Magyar Autóklub?
– A megyei matricarendszer egyetlen hibája volt, hogy nem lehetett a megyehatár utáni első lehajtóig eljutni, viszont ezen változtat a rendelet. Azt sem tartottuk elfogadhatónak, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret is csak útdíjfizetés ellenében lehetett elérni. Az esedékes módosítások a szükséges minimumot jelentik.
– Mi a véleményük arról, hogy díjköteles lett az M0-s egy része, illetve eddig ingyenes városi elkerülő szakaszok lettek fizetősek?
– Ebben az ételemben – függetlenül a februári módosításoktól – az M0-s és a városi elkerülők fizetőssé tétele elhibázott lépés, téves intézkedés. A Magyar Autóklub hiába kérte az erről készített hatástanulmányokat, nem kapta meg, másrészt közgazdasági értelemben is kérdéses ennek a rendelkezésnek a hasznossága.
– Mi történne, ha a teljes M0-s fizetős lenne?
– Ez a lépés súlyosan veszélyeztetné a M0-s még meg nem épített szakaszainak európai uniós támogatását.
Fuvarrendelet: enyhített Németország
A német kormány felfüggeszti azt a rendelkezést, amely szerint az országon keresztülhaladó tranzitforgalom esetében is a német minimálbér illeti meg a külföldi kamionsofőröket.
A felfüggesztés addig marad érvényben, amíg nem tisztázódnak a kérdés uniós jogi vonatkozásai – mondta tegnap Andrea Nahles német munkaügyi miniszter lengyel kollégájával folytatott megbeszélés után. Mint azt a távirati iroda közölte, a felfüggesztés azonban nem vonatkozik a Németországban be- és kirakodó kamionokra, itt továbbra is érvényesíteni kell a német minimálbért. Ugyancsak nem vonatkozik a mostani rendelkezés akkor, ha harmadik országbéli fuvarozó vállal két belföldi célpont közötti szállítást.
A német kormány korábban úgy rendelkezett, hogy a munkáltató a Németországon áthaladó külföldi kamionvezetőknek is az óránként 8,50 eurós (2700 forint) minimálbért köteles kifizetni. A németek új szabálya rontja a magyar fuvarozók versenyképességét, ezért az érdekképviseletek és a magyar kormány is tiltakozott, leginkább az uniós normákra hivatkozva. A lengyel és a cseh szállítmányozók már többször útelzárással tüntettek a német minimálbér kötelező alkalmazása ellen, és az érintett magyar vállalatok is tiltakoztak, azzal érvelve, hogy az intézkedés versenyképtelenné teszi őket. Az EU bizottsága is jelezte aggályait, és nyomást gyakorolt a német kormányra. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte: elfogadható átmeneti megoldás a felfüggesztés.
Új taxisszabályozás
A taxistevékenységet országosan szabályozó kormányrendelet tervezetének szakmai előkészítő munkája és közigazgatási egyeztetése tavaly novemberben lezárult, a szakmailag egyeztetett előterjesztést a fejlesztési tárca legkorábban február végén tervezi benyújtani a kormány elé – közölte tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a távirati irodával. Az egyeztetésben a témában érintett hatóságok és közigazgatási szervek mellett a taxis érdekképviseletek, a taxistársadalmat tömörítő szervezetek, így például az Országos Taxis Szövetség, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is részt vettek.
A jogszabálytervezet a taxistevékenységet országosan egységes feltételekhez köti, egyebek mellett rögzíti a járművek műszaki követelményeit és életkorát, a járművezetőkre vonatkozó képzési és továbbképzési kötelezettséget, a diszpécserszolgálati tevékenység végzésének feltételeit és az infokommunikációs eszközön keresztül rendelhető személyszállítás szabályait is. A mostani javaslat a taxisok védelmét szolgáló előírásokat is tartalmaz.