Gazdaság

Európai uniós pénzből kezdődhet több, régen várt közúti beruházás

Biztonságosabb lesz az M70-es és M15-ös autóút

Átépül az M70-es és az M15-ös autó­út, ezzel lényegesen biztonságosabb lesz a közlekedés, mint jelenleg. A kormány tervei szerint 2018-ban már 2×2 sávos utat vehetnek igénybe az autósok.

Megszűnhetnek a balesetveszélyes szakaszok az M70-es és az M15-ös autóúton, ugyanis mindkét út 2×2 sávosra bővül. Az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszának esetében rendelkezésre állnak a környezetvédelmi engedélyek, és erre alapozva a tervek augusztusban készülnek el. Így előreláthatóan 2017-ben kezdődhet a beruházás – tudta meg lapunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Ez az útszakasz jelenleg 21,3 kilométer hosszú, ebből mindössze kilenc és fél kilométeren áll rendelkezésére 2×2 sáv az autósoknak. Ebből adódóan időnként rendkívül súlyos balesetek történnek. Mint arról beszámoltunk, a kormány tervei között az szerepel, hogy a bővítés 2018-ig megtörténik. Erről Orbán Viktor miniszterelnök a napokban állapodott meg nagykanizsai látogatásán Dénes Sándor polgármesterrel. Ez a beruházás az Európai Unió támogatásával valósul meg, mégpedig az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásainak a felhasználásával. Így a számlák 85 százalékát Brüsszel állja – amennyiben Magyarország sikeresen pályázik

A 11 kilométer hosszú M15-ös Hegyeshalom és Rajka között végig 2×1 sávos, így ez is kiemelten veszélyes szakasz. Az 1996-ban megépült út bővítését régóta szorgalmazzák a térség országgyűlési képviselői, ám előreláthatóan legkorábban ez a beruházás is 2018-ban valósulhat meg. Itt az M70-eshez hasonlóan a környezetvédelmi engedély birtokában az engedélyezési tervek várhatóan még az idén elkészülnek, a fejlesztésre szintén a CEF nyújtana lehetőséget. Ezeknél a beruházásoknál vélhetően hamarabb készül el a Győrt keletről elkerülő 13,4 kilométer hosszú új út, amelynek építése három ütemben történik. Az első 4,4 kilométer hosszú szakasz átadását az őszre tervezik az M1-es autópálya és a Vonal út között. Ez az elkerülő az M1-est köti össze a 14-es úttal, így lehetőség nyílik a város közútjainak tehermentesítésére. A jelenleg építés alatt álló első ütem a Győr mellett tervezett logisztikai park mint munkahelyteremtő beruházás és az M1 autópálya, valamint a megyeszékhely keleti iparterülete között teremt közvetlen kapcsolatot.


Letétbe tennék a szakértők költségét

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházással összefüggő ingatlan-kisajátítások esetén, a szakértő előzetes kirendelése során előzetesen letétbe kell helyezni a szakértő költségét, amely 40 ezer és 80 ezer forint közötti összeg lehet – az igazságügyi miniszter erről szóló rendelettervezete a kormány honlapján jelent meg. Az előzetes szakértő kirendelését a kisajátítási hatóságtól – a megyei-, illetve fővárosi kormányhivataltól – a beruházó köteles megkérni. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásoknál ez a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A rendelettervezet kimondja azt is, hogy a szakértő nem reklamálhat az alacsony letéti díj miatt. A tervezet szerint az új szabályokat a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. (BG)