Gazdaság

Erősebb a dízel iránti kereslet, mint a benziné

A változások mögött a desztillátumkészletek növekedése és spekulációk állnak

Míg tavaly október elején nulla benzin/nyersolaj árrés és rekordmagasságra ugró dízel/nyersolaj árrés volt látható, addig január elejére fordult a kocka és az európai benzin­árrés soha nem látott csúcsra, 30 dollár fölé ugrott hordónként, a dízel árrése viszont visszaesett. Az Erste szakértője hosszú távon a dízelárrés növekedésére és a benzin stagnálására számít.

tanker
Az új hajózási standard rövid távon tovább hajthatja a dízel iránti keresletet (Fotó: AFP/Yao feng)

A benzin árrése tavaly októberre összeesett, és a nyugat-európai piacon ideiglenesen nullára esett a benzin és a nyersolaj közti árkülönbség – tájékoztatta lapunkat Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője. A dízel/nyersolaj árrés ezzel szemben csúcsra került a magasabb olajárak ellenére. Ez a viszony januárra 180 fokos fordulatot vett, a benzin soha nem látott csúcsra jutott, a dízel viszont a 15-20 dolláros ársávba esett vissza. Az októberi események érthetők voltak, mivel a hirtelen magasra emelkedő olajárat a finomítók egyre kevésbé tudták továbbhárítani a vevők felé, az Egyesült Államok benzinkészletei ugyanis csúcson voltak. A dízel esetében viszont ezt sikerült, mivel itt a készletek rendkívül alacsony szinten stagnáltak. Mivel rövid távon a dízel/benzin arányt érdemben nem tudja változtatni a finomítói szektor, legfeljebb a kőolaj inputon keresztül, ezért a kiegyenlítődés inkább a fogyasztói oldalon van rövid távon.

Pletser Tamás felhívta a figyelmet, hogy a benzin árrése januárra 35 dolláros szintre jutott, míg a dízelé a 15-20 dolláros sávba gyengült. A változás mögött részben a növekvő dízel- és desztillátumkészletek állnak, de a valódi ok az elemző véleménye szerint a spekulatív pozíciók változása volt. November-decemberben ugyanis felerősödtek a globális növekedéssel kapcsolatos félelmek, ezért az ICE gázolaj nettó long pozíciónak száma kétmillió hordóra esett az októberi 112 millió hordóval szemben. Ezek a spekulánsok részben a benzin irányába nyitottak, ami hozzájárult a benzinárak szinten maradásához és a benzin/nyersolaj árrés szélesedéséhez. Mint írta, a benzin nettó kontraktusok száma 72 ezerről csaknem nyolcvanezerre nőtt az Amerikai Határidős Árutőzsde Felügyeleten (CFTC) december eleje és január eleje között. 

Hosszú távon mindenképpen a dízel/benzin olló fennmaradására, sőt további szétnyílására számít a szakértő. A benzin iránti globális kereslet nem nő olyan dinamikusan, mint a dízelé, amit inkább a gazdasági növekedés és az infrastrukturális beruházások hajtanak, míg az előbbit egyértelműen a személygépkocsi-használat hajtja. Pletser Tamás az Erste Research oldalán kifejtette, hogy a benzin keresletének egyetlen jelentős tartaléka van, mégpedig az indiai és a kínai fogyasztó, az azonban korántsem egyértelmű, hogy ezek az országok a nyugati világhoz hasonló individuális szállítás felé nyitnak. Már csak azért sem, mert ennek a drasztikus költségét és a tovább növekvő szénhidrogénimportot nem biztos, hogy gazdaságilag fenn tudják tartani ezek az államok. Rövid távon a dízelkeresletet tovább hajthatja az IMO2020 – új hajózási standard – reguláció, ami a magas kéntartalmú fűtőolaj egy részét a dízel irányába fordíthatja. Ez további dízelárrés-bővülést hozhat magával – írta a szakértő.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom