Gazdaság

Érdemi javulás a vasútvonalakon

A parlamentben is téma volt a minap, hogy jelentős mértékben megemelkedtek a dél-balatoni szakasz felújításának költségei

Jelentős vasúti beruházások várhatók ebben az uniós ciklusban, és a tervezett járműbeszerzésekkel együtt az évtized végére komoly színvonaljavulás lehet bizonyos vonalakon.

vasút 20160529
Külön bázis létesült az új motorvonatok karbantartására (Fotó: Varga Imre)

A következő négy-öt évben európai uniós források és a hazai önrész igénybevétele révén 1100 milliárd forint jut a hálózat és a járművek egy részének korszerűsítésére. A kormány által jóváhagyott Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) tartalmaz már megkezdett, előkészített és tervezett beruházásokat egyaránt a MÁV Zrt. és a Győr–Sopron–Enebfurti Vasút (GYSEV) Zrt. esetében. Szerepel közte pálya- és állomásfelújítás, villamosítás, járműbeszerzés, biztosítóberendezések korszerűsítése, intermodális csomópontok kialakítása.

A nagyobbik állami vasúttársaság esetében Kelet-Magyarországon, a Dél-Balatonon és a Nyugat-Dunántúlon lesznek jelentős változások, legalábbis az IKOP esetében. Ezek közül is a legnagyobb tétel a Püspökladány–Debrecen–Apafa vonal korszerűsítése, ami önmagában 127 milliárd forintba kerülne. Ehhez kapcsolódna a Debrecen–Mátészalka közötti vonal felújítása harmincmilliárd forintért és a Püspökladány–Biharkeresztes szakasz villamosítása 23,8 milliárdért. Ugyancsak villamosítaná a MÁV vagy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Szeged–Hódmezővásárhely–Békéscsaba-Gyula, a Zalaszentiván–Nagykanizsa, a Mező­zombor– Sátoraljaújhely és a Szabadbattyán–Aszófő közötti vonalakat. Folytatódik a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése, itt nyomvonal-korrekció és új vágány építése lesz Rákosrendező és Angyalföld között, valamint kiépül a felsővezeték. Ugyancsak dolgoznak a pályaépítők a miskolci fővonalon, itt Vámosgyörk–Mezőkeresztes–Mezőnyárád között újul meg a bal vágány is. Új, európai szabványok szerinti biztosítóberendezés (ETCS2) épül ki a Bajánsenye–Boba, a Ferencváros–Lőkösháza, a Ferencváros–Székesfehérvár, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, valamint a Szajol–Debrecen–Apafa vonalon. Utóbbinál így 2020-ra elérhető lesz az óránkénti 160 kilométeres sebesség.

A GYSEV-nél a Szombathely–Zalaszentiván szakasz újul meg, és itt is kiépül a felsővezeték. Ez a beruházás egyébként már megkezdődött, és év végéig be is fejeződik. A MÁV és a GYSEV új, kétszáz–hatszáz személyes motorvonatokat vásárol az elővárosi forgalom színvonalas lebonyolítása érdekében. A MÁV tizenöt járműre már meghirdette a tendert, további harmincra pedig az idén vagy jövőre írja ki. A GYSEV tíz új motorvonatra írhat ki közbeszerzést. Szintén színvonaljavulást hozhat, hogy a MÁV száz új Inter City kocsit vásárol.

Kiemelt projekt jelenleg a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train (városi villamos és vasút egyvelege) pálya építése és járművek beszerzése, a Déli Összekötő vasúti híd rekonstrukciója és a ferihegyi repülőtéri vasút megépítése. Szintén IKOP-pénzből újulna meg Székesfehérvár – ez év végéig elkészül – és Szombathely pályaudvara, valamint a Balaton-part több állomása.

A dél-balatoni vasútvonal újabb szakaszának építési költségei jelentősen emelkedtek, és ez az Országgyűlésben is téma volt a napokban. A parlamenti beszámoló szerint a Szántód–Balatonszentgyörgy közötti szakaszra szánt uniós források összegét eredetileg 53 milliárd forintra tervezték, de ez azóta 72 milliárdra ugrott, az összköltség pedig 67-ről 91 milliárd forintra nőtt. A Fonyód–Kaposvár szakasz teljes költsége a korábban tervezett kilencmilliárdról 19 milliárd forintra emelkedett. Érdeklődésünkre a NIF-nél azt közölték, hogy a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy közötti szakasz kivitelezési költségei azért emelkedtek, mert a közbeszerzés kiírása utáni vizsgálatokból derült ki, hogy egyes részeken többletmunkája lesz a vállalkozónak. Ilyen előre nem látott pluszköltséget jelentenek a közműkiváltások és a víztelenítés. Jelentősen bővült a műszaki tartalom is Fonyód állomás átépítésével, Lepsényben és Siófokon új peronok építésével. Emelte a költségeket az is – tudatta a NIF –, hogy Fonyód és Kaposvár között a projekt az állomási és megállóhelyi peronok átépítésén túl személygépjármű és kerékpár tárolására alkalmas parkolók létesítését is tartalmazza Osztopán, Somogyvár, Kaposfüred és Lengyeltóti állomásokon.