Gazdaság
Épülhet az M85-ös
Az autóút első szakaszát, a Csorna nyugati elkerülőt 2017-ben lehetne átadni

Bár az M85-ös sztráda Enesét elkerülő szakasza már 2011-ben megnyílt a forgalom előtt, a Csorna–Sopron kétszer két sávos autóút építése egészen a közelmúltig csak távlati célként szerepelt. A forgalmi viszonyok ugyanakkor már régóta indokolnák az osztott pályás autóút vagy autópálya megépítését, tényleges elhatározás és pénz eddig nem volt rá. Mivel Sopron megyei jogú város, a kormány döntésének megfelelően ez az út is felkerül azon beruházások közé, amelyeknek lehetőség szerint 2018-ig kell elkészülniük. Ebben az uniós fejlesztési ciklusban ugyanis a megyei jogú városok bekapcsolása a gyorsforgalmiút-hálózatba, illetve a határok elérése ilyen módon kiemelt célként szerepel. Még úgy is, hogy nem jut minden útépítésre európai uniós pénz. Ezek közé tartozik az M85-ös Csorna–Pereszteg–Sopron–országhatár szakaszának a megépítése. Ez a beruházás mintegy százmilliárd forintba kerül az előzetes kalkulációk szerint, és a magyar költségvetésből lehet finanszírozni az útépítést. Értesüléseink szerint az első szakasz, a Csornát nyugatról elkerülő 2x2 sávos út 2017-ben lesz kész. Ez az út – amely egyben kapcsolódik a várhatóan idén elkészülő keleti elkerülőhöz – 5,9 kilométer hosszú lesz, ebből 4,4 kilométer 2x2 sávos gyorsforgalmi, másfél kilométer pedig sima 2x1 sávos út lesz, ez utóbbi visszakötés a 85-ös főútra. Mint azt érdeklődésünkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közölte, erre a szakaszra elkészültek az útépítési és környezetvédelmi engedélyek, valamint a kiviteli tervek. Az építés esetében a közbeszerzési eljárás várhatóan az ősszel jelenik meg.
A 38 kilométer hosszú Csorna–Vitnyéd–Pereszteg szakaszra a NIF tavaly hirdetett közbeszerzési eljárást a megvalósíthatósági és a környezetvédelmi tanulmány elkészítésére, engedélyeztetésére, valamint a Natura 2000 terület vizsgálatára. Az eredeti elképzelések szerint Csornától Vitnyédig csak 2x1sávos út készült volna, az ezt követő húsz kilométeren 2x2, viszont a tervek szerint 2020–2022-ben kezdődött volna az építkezés.
A Pereszteg és Sopron–országhatár közötti autóút nyomvonalának hossza 27 kilométer, ennek az előkészítése még a 2000-es évek elején kezdődött, és az eredeti tervek szerint is 2017 és 2020 között készült volna el. Ebből adódóan a 2x2 sávos útra már elkészült a megvalósíthatósági és a környezetvédelmi tanulmány, valamint a Natura 2000-határbecslés is. A környezetvédelmi engedélyezési eljárás folyamatban van – közölte a NIF. Ennek megfelelően a csornai elkerülő mellett e szakasz építésére lehet a leghamarabb meghirdetni a közbeszerzési pályázatot.
Az M85-ös jelenleg épülő Győr–Csorna szakasza része az Szombathelyig épülő M86-os útnak, amely a tervek szerint jövőre készül el.