Gazdaság
Emelkedik a fogyasztás a közép-európai térségben
A nemzetközi átlag fölött van a hazai kiskereskedelmi forgalom négy százalék körüli növekedése

(Fotó: Ficsor Márton)
Továbbra is hozzájárul a gazdasági fejlődéshez Európa-szerte a privát fogyasztás. A kiskereskedelem pedig profitált ebből a fejlődésből, még akkor is, ha a vizsgált országokban látott növekedés mértéke igen eltérő. A fogyasztásban nagy szerepet játszik, hogy mennyit költ egy háztartás – derül ki a GfK Hungária Piackutató Kft. legfrissebb kutatásából. A tanulmány szerint az Európai Unió 28 országának polgárai tavaly átlagosan 16 153 euró, azaz mintegy ötmillió forint vásárlóerővel rendelkeztek, ami 0,7 százalékos növekedés az azt megelőző évhez képest. Különösen Közép- és Kelet-Európában növekedett az év előrehaladtával a fogyasztók vásárlási hajlandósága. A vásárlóerő növekedésével a lakosság is egyre jobban bízott abban, hogy immár nem csupán csak az alapvető szükségleteit lesz képes kielégíteni.
A bolti kiskereskedelmet vizsgálva megállapították, hogy Európa gazdasága, a fogyasztói bizalomnak köszönhetően, sikeresen átvészelte a 2016. évi politikai instabilitást. A bolti forgalmi adatok első ránézésre ugyanakkor nem ezt tükrözik, ami bizonyos fokig magyarázható az online kereskedelem további növekedésével, még akkor is, ha a bővülés lendülete némiképp alábbhagyott a németországi és más fejlett piacokon. A cég vizsgálta az idei év lehetséges forgatókönyveit, s Romániában 9,8, Magyarországon 5,7 százalékos dinamikus növekedést vár, Horvátország és Bulgária, valamint a balti államok tekintetében pedig 4-5,5 százalékos forgalomemelkedést kalkulál a kiskereskedelemben.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárát a hazai állapotokról kérdeztük. Vámos György elmondta, hogy 2010-ig nagy visszaesés volt tapasztalható a kiskereskedelemben, s ez 2011-ben megállt, 2013-tól napjainkig pedig folyamatosan és kiemelkedően bővül a piac. A növekedés öt-hat százalék között volt, jelenleg négy százalék körüli. Hozzátette, nemzetközi szinten háromszázalékos az emelkedés. Tartós és erős növekedésben van Magyarország, kedvezőek a kereskedők számára a piaci körülmények, vannak azonban régiós különbségek. Vámos György a bruttó hazai termék növekedése, az alacsony infláció és a béremelkedések láttán bizonyos abban, hogy az ágazat a következő két-három évben is jól teljesít.