Gazdaság

Emeletes vonatokat vásárolna a MÁV-Start

Az új járművekkel a budapesti elővárosi közlekedés jelentősen korszerűsödik

Újabb negyven elővárosi motorvonat megvásárlását készíti elő a MÁV-Start Zrt., a vasúttársaság várhatóan a nyár végén hirdet közbeszerzési eljárást.

Az elővárosi motorvonat-vásárlások jelenlegi és a korábbi tenderei között az eltérés az lesz, hogy most nagy kapacitású, emeletes motorvonatokra hirdet pályázatot a Start. Ezen a negyven elővárosi járművön szerelvényenként akár hatszáz utas is helyet foglalhat, így az új vonatokat a legforgalmasabb Budapest-közeli elővárosi vonalakon állítja forgalomba a vasúttársaság. A beszerzést európai uniós támogatásból kívánják megvalósítani, az erre vonatkozó támogatási kérelem összeállítása is folyamatban van. Ezekkel az újabb motorvonatokkal együtt a budapesti elővárosi közlekedés szinte teljes egészen korszerű járművekkel bonyolítható le – közölte a társaság.

Korszerű motorvonatokból egyébként nem áll rosszul a társaság – leginkább Budapest elővárosában –, hiszen jelenleg 110, azonos típusú jármű képezi a flottát, és decemberig 123 darabosra bővül az állomány. A további beszerzések is az EU Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósulnak meg. A negyven, új, emeletes motorvonat vásárlásának költségvetése körülbelül 150 milliárd forint. Ezt az összeget az EU, illetve az állam fizeti ki, várhatóan 85-15 százalékos arányban. Ezzel viszont jelentős változás következik be a közösségi közlekedésben. Az eddigi tapasztalatok szerint azokon a vonalakon, ahol korszerű motorvonatok közlekednek, jelentős a forgalomnövekedés. Budapest és Székesfehérvár között például, ahol a vasúti pálya és a járműpark is megújult, csaknem húsz százalékkal emelkedett a forgalom.


Forgalomba álltak az új Flirt-szerelvények

Forgalomba állt tegnap a Déli pályaudvar és Győr között a tavaly nyáron megrendelt tizenöt darabos Flirt-flotta első két szerelvénye – közölte a MÁV-Start Zrt. az MTI-vel. Hat jármű a Budapest–Tatabánya–Oroszlány és a Budapest–Tatabánya–Győr, kilenc a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém és a Budapest–Füzesabony–Eger vonalon szállítja majd az utasokat. Az új szerelvényekkel száztízre nőtt a korszerű motorvonat-állomány, amely az év végére 123-ra bővül. Az egyenként majd hatmillió euróba kerülő járművek beszerzését az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból, nyolcvanöt százalékban EU-támogatásból fedezi a vasúttársaság. (TG)