Gazdaság
Emeletes motorvonatok az elővárosi forgalomban
A MÁV-Start 2019 és 2020 között 11 új járművet helyez forgalomba, a hatszáz személyes, kétszintes szerelvények korszerű utastájékoztató berendezésekkel is rendelkeznek
Az állami vasúttársaság összességében negyven nagy kapacitású motorvonatot vásárolhat nyolc év alatt, ebből első alkalommal tizenegy járművet hív le. Erről írt alá tegnap szerződést Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, valamint Dunai Zoltán, az emeletes motorvonatokat szállító svájci Stadler Bussnang AG országigazgatója. A mostani lehívási megállapodás aláírását még megelőzte a támogatási szerződés is, amelyet augusztus 8-án kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vasútvállalattal, ugyanis a járművek beszerzése az Európai Unió hozzájárulásával történik. A tizenegy motorvonat 60,5 milliárd forintba kerül, az ár tartalmazza az üzemeltetési készlet és az oktatások költségét is. A KISS vonatok a legújabb biztonsági szabványok szerinti, könnyű alumínium kocsiszekrényekkel készülnek.
Az új járművek a már üzemelő 123 – szintén Stadler-gyártmányú – FLIRT motorvonattal szinkronüzemben is összekapcsolhatók. A hatszáz személyes, kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek – adta hírül a MÁV-Start. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mellékhelyiség lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve tizenkét kerékpár vagy öt babakocsi szállítására alkalmasak. A vasúttársaság a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2020 között.
A tervek szerint a hétvégeken az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem bizonyos távolsági járatokon is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi IC vonatokon (a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon és a kör-IC járatain), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján és a Velencei-tónál.
Az új járművek a már üzemelő 123 – szintén Stadler-gyártmányú – FLIRT motorvonattal szinkronüzemben is összekapcsolhatók. A hatszáz személyes, kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek – adta hírül a MÁV-Start. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mellékhelyiség lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve tizenkét kerékpár vagy öt babakocsi szállítására alkalmasak. A vasúttársaság a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2020 között.
A tervek szerint a hétvégeken az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem bizonyos távolsági járatokon is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi IC vonatokon (a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon és a kör-IC járatain), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján és a Velencei-tónál.