Gazdaság
Elkölthetjük vasútra az uniós pénzt
Elővárosi és nemzetközi vonalak, állomások újulhatnak meg, de jut forrás az Észak-balatonnál egy szakasz villamosítására is
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 2. prioritásának teljes kerete nettó 459 milliárd forint, amelyet a hazai vasúti törzshálózat felújítására fordíthat az ország. Az IKOP 4. prioritása nettó 331 milliárd forintot tartalmaz, és az elővárosi vonalak és vasútállomások korszerűsítését célozza. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) által Magyarországnak nyújtott forrásból maximum 341 milliárd forintra lehet pályázni Brüsszelnél. Magyarország kilenc vasúti projektet valósít meg a támogatásból, és biztosan felhasználja a rendelkezésre álló keretet – közölte tegnap Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős helyettes államtitkára Velencén, a X. Kő- és Kavicsbányász Napok konferencián. Mint azt a távirati iroda beszámolója szerint hozzátette, kínai hitelből, mintegy ötszázmilliárd forintból épül át a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakasza. Az IKOP 2. prioritásai között említette Mosóczi a Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítését 121, a Szántód–Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti vonalszakasz felújítását hetvenmilliárd forintból. Előkészítés alatt áll a dél-balatoni vasútállomások rekonstrukciója 2,5 milliárd forintból, és tervezik a Liszt Ferenc-repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kiépítését. Az IKOP 4. prioritásában 17 projekt szerepel, közöttük a Budapest–Esztergom vasútvonal villamosítása 45, a Szeged–Hódmezővásárhely között közlekedő Tram-train megvalósítása 16, és a Mezőzombor–Sátoraljaújhely közötti vonal fejlesztése 23 milliárd forintból. Huszonhétmilliárd forintot szánnak Szabadbattyán és Aszófő között az észak-balatoni vasútvonal villamosítására és a sebességkorlátozás feloldására, további másfél milliárdot észak-balatoni vasútállomások korszerűsítésére. A CEF forrásaiból 51 milliárd forint jut a Kelenföld–Százhalombatta vonal korszerűsítésére, további 98 a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonalra. A Rákos és Hatvan közötti szakasz fejlesztésére 124 milliárdot szánnak, a Békéscsaba–Lőkösháza közötti részre nyolcvanat, míg a Budapest déli összekötő Duna-híd korszerűsítésére 36 milliárd forintot adnak.
A közúthálózatra mintegy 1200 milliárd forintot fordítanak a következő években: az IKOP 1. prioritása 733, az IKOP 3. prioritása 382, a CEF pedig 69 milliárdot tartalmaz.
A közúthálózatra mintegy 1200 milliárd forintot fordítanak a következő években: az IKOP 1. prioritása 733, az IKOP 3. prioritása 382, a CEF pedig 69 milliárdot tartalmaz.