Gazdaság

Életképes lehet egy nemzeti légitársaság

Lehet létjogosultsága egy új magyar nemzeti légitársaságnak a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke szerint.

Demeter Csaba tegnap az M1-en elmondta, Magyarországnak sok balkáni országba nincs közvetlen légi járata. Mint arról beszámoltunk, a Szuhoj orosz repülőgépgyártó vállalat vezetése tárgyalásokat folytat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal egy új légitársaság létrehozásáról, amelyhez az oroszok hat új gépet és készpénzt is adnának. Az egyesületi elnök szerint a légi közlekedést Magyarországon a fapados társaságok uralják, amelyek nem az ország érdekeivel foglalkoznak, hanem a saját üzleti szempontjaikkal. Keresik, hol tudják megtölteni a repülőgépeket, és ha egy területen nem jönnek be a számítá­saik, akkor bezárják az ottani bázisaikat. Emlékeztetett arra, hogy Budapest korábban elosztó szerepet töltött be a légi közlekedésben: a Malév „ráhordta” az utasokat a nagyobb járatokra.

Hangsúlyozta, hogy a Malév leállása óta átalakult a piac, és megváltoztak az utazási szokások. Bécs átvette Budapest korábbi szerepét, az emberek pedig hozzászoktak a csökkentett szolgáltatáshoz, ezért nagyon komolyan meg kell vizsgálni egy új nemzeti légitársaság létrehozásának lehetőségeit.

Az is lényeges ebben az összefüggésben, hogy önmagukban a balkáni útvonalak nem nyereségesek, mivel azokat leginkább a járattöltés és Budapest forgalmának növelése miatt üzemeltette korábban a Malév is. Másrészt az itt jelen lévő légicégek olcsóbb gépekkel repülnek a Szuhoj repülőjénél.