Gazdaság

Elektronikai vállalatok alakítják az autóipart

Fejlődik a közösségi autózás, de teret nyernek az önvezető járművek is

Jelentős átalakulások zajlanak az autóiparban, de ezt leginkább nem is maguk az autóipari cégek „irányítják”. Anyagi megfontolásból ugyanis az elektronikai és tartalomszolgáltató vállalkozások tudják megvalósítani a legjelentősebb beruházásokat.

Európának még mindig vezető szerepe van a globális autóiparban, ugyanakkor jelentős átalakulások zajlanak. A szakma szerint a következő tíz évben fajsúlyosabb változásra lehet készülni, mint az elmúlt százban. Szakértők elsősorban a hagyományos meghajtású motorok fokozatos visszaszorulását, az elektromos járművek elterjedését, az önvezető és a közösségi autók térhódítását vizionálják – hangzott el a Figyelő Autózás 2.0 című konferenciáján. Különösen érdemes odafigyelni a hatalmi és a földrajzi egyensúly átalakulására. Ebben leginkább Kínának jut a meghatározó szerep, amely a világ legnagyobb autópiaca, évente százmillió személygépkocsit adnak el kereskedők. Az országban ugyanis nem nézik tétlenül, hogy más, elsősorban európai gyártók fedik le a piaci szegmens jelentős részét. Az euró­pai autógyárak ugyanis évente húszmillió autót értékesítenek, ami a piac egynegyede. Mivel a kí­naiak vezető szerepre törekszenek az elektromos autózásban, különböző szabályokat próbálnak érvényesíteni. Így például a jelentős európai autó­gyárak – mint pél­dául a Mercedes, a BMW vagy az Audi – csak akkor adhat el járműveket, ha a forgalmuk meghatározott részét elektromos autók teszik ki. Másrészt a kínaiak leginkább az elektromos autók iparát fejlesztik. Ebből adódik, hogy az európai gyártók gőzerővel fejlesztik elektromos járműveiket, hiszen a kínai piac meghatározó számukra is.

A földrajzi átrendeződés mellett jelentős a technológiai és tartalomszolgáltató cégek térnyerése. Ezért van az, hogy rohamosan fejlődik a közösségi autózás, illetve teret hódítanak az önvezető járművek is. Ez is leginkább az anyagiakból adódik, hiszen különbözőek a profithozamok. Bármennyire is drágák az autók, jelentős profittal leginkább a prémiumgyártók dicsekedhetnek. Ezek általában tíz, míg az úgynevezett tömeggyártók két és hat százalék közötti profitot tudnak elérni az árbevételükkel arányban. Mindez messze elmarad az elektronikai cégek profitjától, amelyek viszont a felhalmozott tőkéjüket a gazdaság egyik húzóágazatába, az autóiparba próbálják fektetni. Ezért zajlik gőzerővel például az önvezető járművek rendszerének kialakítása és elterjesztése.

Persze erről a piacról maguk az autógyárak sem akarnak lemaradni, hiszen a tartalomszolgáltatás – az önvezetés mellett például az, hogy külön és nagyon drága rendszerek figyelmeztetik a sofőröket a sávelhagyásra vagy a követési távolságra – manapság már-már többet jelent a piacon, mint hogy milyen teljesítményű a jármű, vagy mennyit fogyaszt. Különböző straté­giákat igyekeznek követni a járműgyártók, természetesen az anyagiak függvényében. Az Audi, a BMW és a Mercedes egyszerűen arra törekszik, hogy felvásárol tartalomszolgáltatókat, vagy például a közösségi járművek esetében szövetkeznek egymással. A másik stratégiát például a Fiat-Chrysler követi, vagy legalábbis szeretné: beszállítójuk kíván lenni a legnagyobb tartalomszolgáltatóknak. A szakmában egyébként úgy tartják: manapság teljesen átláthatatlan, hogy az elektronikai cégek az autógyártók beszállítói, vagy éppen fordítva. Magyarország számára továbbra is meghatározó a járműgyártás, hiszen a teljes magyar feldolgozóipari kibocsátás 28,7 százalékát teszi ki.


Erősít a BMW a kínai piacon

A BMW-csoport tárgyalásokat folytat Kína legnagyobb városi terepjárógyártójával (SUV) a Mini autók elektromos változatának a gyártásáról. A BMW jelezte együttműködési szándékát a Great Wall Motors céggel, amellyel mielőbb tető alá akarja hozni az ügyletet. Kína szigorú kvótát vezet be az „új energia járművek” (NEV) gyártására és értékesítésére 2019-től. A gyártóknak a következő évtől eladásaiknak legalább tíz százalékát NEV modellekkel kell teljesíteniük, és az arány évről évre fokozatosan emelkedik. (ZD)