Gazdaság

Egyszerűsített vasútfelújítás indul

A MÁV beruházásában, uniós pénzből épül át a miskolci fővonal egy szakasza

Ebben a ciklusban uniós forrásokból saját maga is felújít vasútvonalat a MÁV. Ez az eddigi infrastrukturális beruházásokhoz képest egyszerűsített formában történik. A beruházás leginkább a forgalom zavartalanságára és a késések csökkentésére irányul.

ZALASZENTGROT
Júliusban kezdődik és jövőre folytatódik a vasútvonalak korszerűsítése (Fotó: Horváth Péter Gyula)

A jövő hónapban kezdi el a MÁV Zrt. a Nagyút és Mezőkeresztes–Mezőnyárád állomások közötti vasútvonal felújítását, miután eredményt hirdetett a közbeszerzési pályázaton – közölte lapunk érdeklődésére a vasúttársaság. A korszerűsítésre a Nagy-Mező 2015 konzorcium kapott megbízást. Ez lesz az első olyan vasútfelújítás ebben az európai uniós (EU) költségvetési ciklusban, amelyet nem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hanem a MÁV saját maga végez el. A költségek 85 százalékát ugyanúgy az EU finanszírozza, mint a többi vasúti projekt esetében. Ugyanakkor ez a beruházás a többi nagy projekthez – például a Szajol és Püspökladány közötti vonal – képest egyszerűsített fejlesztés lesz. A 41 kilométer hosszú vonal átépítési költsége 14 milliárd forint, ugyanakkor a Budapest és Miskolc közötti vonal két vágányából csak az egyik, a Miskolc felé vezető újul meg ezen a szakaszon. Ennél a projektnél viszont a kilométerenkénti költség alig háromszázmillió forintra jön ki, szemben a püspökladányi vonal 2,3 milliárd forintjával. A beruházás leginkább azt a célt szolgálja, hogy szűnjenek meg a sebességkorlátozások, így kevesebb lehet a késés, sebességemelés és menetidő-csökkenés viszont nem lesz. Mivel a vasúti beruházások különösen drágák, leginkább ezért választotta a MÁV ezt az egyszerűsített formát. A felújított vágányon a személyszállító vonatok, így például az InterCityk közlekedhetnek óránként 120 kilométeres sebességgel, míg a másik vágányt főként a teherforgalom számára tartja fenn a MÁV. Az új felépítmény ugyanakkor alkalmas lesz arra, hogy később – elsősorban a biztosítóberendezés modernizációjával – óránként 160 kilométerre emeljék az engedélyezett sebességet.

A MÁV közölte, a jobb vágányon új síneket építenek be, ezzel együtt a június és november közti vágányzár idején megtörténik az alépítmény megerősítése, a vízelvezető árok kiépítése, és a jobb vágány melletti utasperonok felújítása. Ám beruházásnak csak az első fázisát fejezik be az idén. A második 2016-ban következik, ekkor az állomáson lévő vágányok cseréje és a kitérők felújítása lesz soron.