Gazdaság

Egyre több fiatal vállalkozna

A tendenciákhoz a Nemzetgazdasági Minisztérium támogató programjai is hozzájárulnak, az ifjabb generációk tagjai egyre kevésbé tudják magukat elképzelni alkalmazottként

Közel ötödével több fiatal vélekedett pozitívan a vállalkozásokról, közel kétharmaduk alapítana-működtetne saját céget. A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) egyik célja, hogy programokkal, előadásokkal, tanácsadással és egy inspiráló közösséggel segítse a vállalkozás indítását tervezőket.

Vallalkozas
Sokan indítanának saját céget itthon és világszerte (Fotó: MH)

Világszerte erősödik a vállalkozói kedv, és a magyarok is optimistábbak. Tízből négyen indítanának saját céget, és a fiatalok vállalkoznának legszívesebben – derült ki az Amway Globális Vállalkozói Jelentéséből.
A felmérés főbb eredményei mellett a sikeres vállalkozás legfontosabb elemeiről is szó esett a jelenleg is zajló X. FIVOSZ Fiatal Vállalkozói Héten. Az eredményeket Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója ismertette. Beszámolójából kiderült, évek óta nő itthon a vállalkozói kedv. A legnagyobb változás a vállalkozói életforma megítélésében történt, a legfrissebb adatok szerint hatvanöt százalék vélekedett pozitívan a vállalkozásokról, ez tizennyolc százalékos emelkedést jelent – ennek ellenére egyelőre mindkét mutató alacsonyabb a globális átlagnál. A magyarokat a munkáltatótól való függetlenség, az önmegvalósítás és a kiegészítő jövedelem vonzza leginkább. Magyarországon a fiatalok egyre magabiztosabbak, ők indítanának a legszívesebben vállalkozást. A Z-generáció tagjai, a huszonegy év alattiak hatvannégy százaléka úgy látja, a következő egy év során javulni fog az anyagi helyzete. Számukra a státusz, a kötelességtudat és a vállalkozó szellem a munkához kapcsolódó legfontosabb értékek, míg országosan státusz, vállalkozó szellem és kemény munka a sorrend.

Az önfoglalkoztatás szerepe világszerte egyre fontosabb. Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés célja, hogy évről-évre nyomon kövesse a vállalkozói kultúra változásait és trendjeit a részt vevő országokban. Ezen kívül a vállalkozói létformát szeretnénk népszerűsíteni, mert úgy gondoljuk, hogy a saját vállalkozás hozzájárul az egyéni fejlődéshez – ismertette a felmérés céljait Törőcsik Dalma,
az Amway cég marketingvezetője.

A pozitív tendenciákhoz többek között az is hozzájárul, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium évek óta indít támogató programokat. Po­mázi Gyula, Iparstratégiáért és Gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkár szerint az új generációknak elsősorban a tulajdonosi szemléletet kell átvenniük. A magyarok jól tudnak terméket és piacot indítani, de a cégalapítást még meg kell tanulniuk – mondta huszonhét éves vállalkozói tapasztalattal.

A FIVOSZ-nak is az a célja, hogy programokkal, előadásokkal, tanácsadással és egy inspiráló közösséggel segítse a vállalkozás indítását tervezőket. Inotay Petra, a FIVOSZ női bizottságának elnöke szerint azért is nagyobb a nyitottság, mert a fiatalabb generációk egyre kevésbé tudják elképzelni magukat alkalmazottként.


Kevés hazai kisvállalkozás szerez új piacot külföldön

A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások mindössze ötöde végez exporttevékenységet, és a külpiacra lépő új szereplők aránya is alacsony – derült ki a Budapest Bank ötszáz cég körében végzett kutatásából. Pedig a külföldi értékesítés jócskán növeli a bevételeket, a már exportálók forgalmának átlagosan egynegyede származik külpiaci tevékenységből. „Tapasztalataink szerint a cégek jelentős része azért nem kezd exporttevékenységbe, mert hiányoznak az ehhez szükséges ismeretei, ebből faka­dóan az önbizalmuk is alacsony. Gyakran azt gondolják, hogy ez meghaladja a képességeiket és jelenlegi tudásukat, pedig merészebb társaik eredményei azt mutatják, hogy akár a legkisebbeknek is megérheti átlépni az országhatárokat. A külpiacra lépés költségei sem kell, hogy elriasszák a vállalkozásokat, a felmerülő kérdésekre pedig személyes tanácsadáson kaphatnak választ a cégtulajdonosok” – foglalta össze Dancsné Engler Bernadett, a bank kisvállalati üzletágának vezetője.
(AMB)